Overslaan en naar de inhoud gaan

Wat doen we met de prijs?

Recessie of niet, sommige bedrijven verhogen hun prijzen. Is dat verstandig?
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Weinig kooplustige consumenten verleiden met prijsverlagingen: het lijkt in crisistijd voor de hand te liggen. Al is er ook wat te zeggen voor prijsverhóging. Wat je ook doet, denk er goed over na. Want de prijsstelling beïnvloedt niet alleen directe resultaten maar ook de concurrentiepositie op langere termijn en de kracht van je merk. Je winstgevendheid kan er flink op achteruitgaan door prijsverlagingen.

related partner content for mobile comes here

Het duurt jaren voor je daar weer bovenop bent. De pricing power matrix helpt te bepalen wat bij specifieke producten en markten wel en niet slim is op prijsstellinggebied. Eén as van de tweedimensionale matrix geeft aan hoe onderscheidend de klant een product of dienst vindt. Deze as loopt van ‘bulk’ naar ‘uniek’. De andere as geeft aan in hoeverre de consument het product of de dienst nodig vindt, op een schaal van ‘noodzakelijk’ (must-have) tot ‘discretionair’ (willekeur).

Dat levert vier kwadranten op:

Pas op: de matrix is niet gebaseerd op intrinsieke waarden maar op percepties van consumenten. McDonald’s’ hamburgers zijn op zich misschien discretionaire bulkgoederen, de afficionado’s zien dat anders.

En dus verhoogde McDonald’s begin dit jaar de prijs van zijn dubbele cheeseburger. Advies: analyseer met de matrix eens de percepties van de eigen klanten. Bij unieke must-haves (kwadrant 1) zijn hogere prijzen gerechtvaardigd. Maar in kwadrant 4 is prijsverhoging spelen met vuur.

Bron: Fortune

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in