Overslaan en naar de inhoud gaan

Cannes: 2 zilver en 1 brons in Cyber

Tribal DDB en Skipintro hebben gisteravond tijdens het reclamefestival in Cannes een zilveren Cyber Lions gewonnen. Brons was er voor 2009.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Vorig jaar ging Nederland met precies hetzelfde aantal prijzen naar huis. Tribal DDB won het zilver voor voor Philips. Jurylid Bram de Rooij: ‘Het was al brons. De discussie ging op een gegeven moment over branded content, toen heb ik de case terug gehaald als goed voorbeeld. Na herstemming werd het toen nog zilver.’
Skipintro won de prijs voor ‘ voor Rijksmuseum. Deze case werd door de jury direct met een zilver bekroond. 2009 won het brons voor devoor Wieckse Witte.
Volgens De Rooij was goud nog niet haalbaar voor de Nederlandse cases. ‘De executie en ook de ideeen moeten dan nog net wat beter worden.’

related partner content for mobile comes here

Volgens juryvoorzitter Lars Bastholm (Ogilvy North America) is Cyber de kinderschoenen ontgroeid, maar zit het vak nog midden in de pubertijd, met alle problemen die daarbij horen. ‘Het is verward en hard op zoek naar welke plek het in zal nemen in de wereld. Soms probeert het mooi te zijn, soms doet ze dingen die er niet bij past.’

De jury deelde 3 Grand Prix uit. ‘’ van Cumminsnitro (beste interactieve campagne) won de derde Grand Prix van de week. Bastholm: ‘Het is moeilijk ernaar te kijken en geen lach op je gezicht te krijgen. De beste kanten van het internet komen naar voren, omdat mensen werden gemobiliseerd en zelf content moesten creeren.’

De 2e Grand Prix (interactive tools) ging naar AKQA Londen voor voor Fiat. Eco:Drive is een online applicatie die is doorvertaald naar de auto zelf en het rijgedrag van de bestuurder. Via een usb-stick in de auto wordt gemeten hoe milieuvriendelijk de bestuurder rijdt. Een internetapplicatie maakt vervolgens de analyse. Bastholm: ‘Het is een voorbeeld van het feit dat bureaus steeds hechter met hun klant zijn verbonden. Er worden zelfs producten ontworpen.’

De 3e was voor de alternate reality game van 42 Entertainment voor de lancering van de Batman film The First Knight. De game werd 18 maanden voor het uitkomen van de film gelanceerd om fans (en ander publiek) warm te maken. Jurylid Jonas Linell (Lbi Kopenhagen): ‘We zien dat de periode dat je contact kan houden met het publiek steeds langer en langer wordt, dat is interessant.’
Bastholm: ‘Een alternate reality game van deze schaal kan alleen door internet bestaan. Dat maakt het zo interessant. Het blijft zich ook ontwikkelen.’

Een overzicht van de golden Cyber Lions:

100 GIRLS - AXE - BBH New York

TOKYO FASHION MAP - UNIQLO CO. - DENTSU Tokyo

STEFAN THE SWOPPER - POSTEN - ÅKESTAM HOLST Stockholm

DONATE A MEAL - DUESSELDORFER TAFEL - OGILVY & MATHER Düsseldorf

HOTEL 626 - DORITOS - GOODBY SILVERSTEIN & PARTNERS San Francisco

BANNER CONCERTS - AXION - BOONDOGGLE Leuven

CAN HANDS - PROCTER & GAMBLE PRINGLES - BRIDGE WORLDWIDE Cincinnati USA

BANNER CONCERTS - AXION - BOONDOGGLE Leuven


WARIO LAND SHAKE IT! - NINTENDO - GOODBY SILVERSTEIN & PARTNERS

WHAT WE HEAR - BARNARDO'S - BBH London

WHOPPER SACRIFICE - BURGER KING - CRISPIN PORTER + BOGUSKY

BANK TRANSFER JOB-AD - DRAFTFCB KOBZA Vienna

SIGNS - SCHWEPPES - PUBLICIS MOJO Auckland

DIESEL XXX SFW - DIESEL - THE VIRAL FACTORY London

THE GREAT SCHLEP - JEWISH COUNCIL FOR EDUCATION AND RESEARCH - DROGA5 New York

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in