Cannes: 2 zilver en 1 brons in Cyber
Vorig jaar ging Nederland met precies hetzelfde aantal prijzen naar huis. Tribal DDB won het zilver voor Cinema 21:9 voor Philips. Jurylid Bram de Rooij: ‘Het was al brons. De discussie ging op een gegeven moment over branded content, toen heb ik de case terug gehaald als goed voorbeeld. Na herstemming werd het toen nog zilver.’
Skipintro won de prijs voor ‘For the love of God’ voor Rijksmuseum. Deze case werd door de jury direct met een zilver bekroond. 2009 won het brons voor de ‘Zonneradar’ voor Wieckse Witte.
Volgens De Rooij was goud nog niet haalbaar voor de Nederlandse cases. ‘De executie en ook de ideeen moeten dan nog net wat beter worden.’
Volgens juryvoorzitter Lars Bastholm (Ogilvy North America) is Cyber de kinderschoenen ontgroeid, maar zit het vak nog midden in de pubertijd, met alle problemen die daarbij horen. ‘Het is verward en hard op zoek naar welke plek het in zal nemen in de wereld. Soms probeert het mooi te zijn, soms doet ze dingen die er niet bij past.’
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisDe jury deelde 3 Grand Prix uit. ‘The best job of the world’ van Cumminsnitro (beste interactieve campagne) won de derde Grand Prix van de week. Bastholm: ‘Het is moeilijk ernaar te kijken en geen lach op je gezicht te krijgen. De beste kanten van het internet komen naar voren, omdat mensen werden gemobiliseerd en zelf content moesten creeren.’
De 2e Grand Prix (interactive tools) ging naar AKQA Londen voor Eco:Drive voor Fiat. Eco:Drive is een online applicatie die is doorvertaald naar de auto zelf en het rijgedrag van de bestuurder. Via een usb-stick in de auto wordt gemeten hoe milieuvriendelijk de bestuurder rijdt. Een internetapplicatie maakt vervolgens de analyse. Bastholm: ‘Het is een voorbeeld van het feit dat bureaus steeds hechter met hun klant zijn verbonden. Er worden zelfs producten ontworpen.’
De 3e was voor de alternate reality game Why so serious? van 42 Entertainment voor de lancering van de Batman film The First Knight. De game werd 18 maanden voor het uitkomen van de film gelanceerd om fans (en ander publiek) warm te maken. Jurylid Jonas Linell (Lbi Kopenhagen): ‘We zien dat de periode dat je contact kan houden met het publiek steeds langer en langer wordt, dat is interessant.’
Bastholm: ‘Een alternate reality game van deze schaal kan alleen door internet bestaan. Dat maakt het zo interessant. Het blijft zich ook ontwikkelen.’
Een overzicht van de golden Cyber Lions:
100 GIRLS - AXE - BBH New York
http://www.bbhgraze.com/awards/cannes_09/axehair_website/
TOKYO FASHION MAP - UNIQLO CO. - DENTSU Tokyo
http://www.interactive-salaryman.com/pieces/uniqlo1000_e/
STEFAN THE SWOPPER - POSTEN - ÅKESTAM HOLST Stockholm http://www.akestamholst.se/awards/swooper/
DONATE A MEAL - DUESSELDORFER TAFEL - OGILVY & MATHER Düsseldorf
http://www.donate-a-meal.com
HOTEL 626 - DORITOS - GOODBY SILVERSTEIN & PARTNERS San Francisco http://www.cyberentries.com/hotel626/
BANNER CONCERTS - AXION - BOONDOGGLE Leuven http://www.bornoncloud9.be/canneslions2009/axion/banner-concerts-cyber/
CAN HANDS - PROCTER & GAMBLE PRINGLES - BRIDGE WORLDWIDE Cincinnati USA
http://awardshome.com/cannes2009/pringles/
BANNER CONCERTS - AXION - BOONDOGGLE Leuven http://www.bornoncloud9.be/canneslions2009/axion/banner-concerts-cyber-b...
http://www.bornoncloud9.be/canneslions2009/axion/banner-concerts-cyber-b...
http://www.bornoncloud9.be/canneslions2009/axion/banner-concerts-cyber-b...
http://www.bornoncloud9.be/canneslions2009/axion/banner-concerts-cyber-b...
WARIO LAND SHAKE IT! - NINTENDO - GOODBY SILVERSTEIN & PARTNERS
http://www.cyberentries.com/wario_youtube/
WHAT WE HEAR - BARNARDO'S - BBH London http://www.grazeourfield.com/barnardos/troubledyouth/wwh
http://www.grazeourfield.com/barnardos/troubledyouth/btc/
WHOPPER SACRIFICE - BURGER KING - CRISPIN PORTER + BOGUSKY http://www.cpbgroup.com/awards/2009/cn/bksacrifice.html
BANK TRANSFER JOB-AD - DRAFTFCB KOBZA Vienna
http://draftfcb.at/bank-transfer-job-ad/
SIGNS - SCHWEPPES - PUBLICIS MOJO Auckland http://awardentries.co.nz/signs/
DIESEL XXX SFW - DIESEL - THE VIRAL FACTORY London http://www.break.com/index/sfw-porn-clips.html
THE GREAT SCHLEP - JEWISH COUNCIL FOR EDUCATION AND RESEARCH - DROGA5 New York
http://vimeo.com/1808434
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid