Vergelijken: soms wel, soms niet
Adverteerders zijn er nog steeds huiverig voor hun merk met concurrenten te vergelijken. Vergelijkende reclame zou de aandacht van het eigen merk kunnen afleiden en tot negatieve reacties kunnen leiden. Maar uit onderzoek blijkt dat de werkelijkheid ingewikkelder in elkaar steekt. Om te beginnen is voor het ene product vergelijkende reclame veel geschikter dan voor het andere. Bij highinvolvement-producten zoals auto’s en mobiele telefoons staat de consument veel eerder open voor vergelijkingen dan bij schoonmaakmiddelen en andere lowinvolvement artkelen.
Een andere conclusie is dat consumenten over het algemeen al te scherpe vergelijkingen niet waarderen. Ze geven de voorkeur aan vergelijkingen die redelijk neutraal zijn en niet verzanden in het zwartmaken van de opponent. Verder komt uit het onderzoek naar voren dat bekende merken meer baat hebben bij vergelijkingen dan onbekende merken. De vertrouwdheid met die merken zorgt ervoor dat consumenten ze eerder als autoriteit accepteren, en ze dus ook aannemen dat de gemaakte vergelijking wel waar is. De angst bij marktleiders dat concurrenten meeliften op hun reclame, lijkt dan ook niet terecht.
Vacatures
Accountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaBron: Journal of Advertising
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid