Overslaan en naar de inhoud gaan

Vergelijken: soms wel, soms niet

Wel of niet vergelijken in reclame? Op die vraag valt geen zwart-wit antwoord te geven.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Adverteerders zijn er nog steeds huiverig voor hun merk met concurrenten te vergelijken. Vergelijkende reclame zou de aandacht van het eigen merk kunnen afleiden en tot negatieve reacties kunnen leiden. Maar uit onderzoek blijkt dat de werkelijkheid ingewikkelder in elkaar steekt. Om te beginnen is voor het ene product vergelijkende reclame veel geschikter dan voor het andere. Bij highinvolvement-producten zoals auto’s en mobiele telefoons staat de consument veel eerder open voor vergelijkingen dan bij schoonmaakmiddelen en andere lowinvolvement artkelen.

related partner content for mobile comes here

Een andere conclusie is dat consumenten over het algemeen al te scherpe vergelijkingen niet waarderen. Ze geven de voorkeur aan vergelijkingen die redelijk neutraal zijn en niet verzanden in het zwartmaken van de opponent. Verder komt uit het onderzoek naar voren dat bekende merken meer baat hebben bij vergelijkingen dan onbekende merken. De vertrouwdheid met die merken zorgt ervoor dat consumenten ze eerder als autoriteit accepteren, en ze dus ook aannemen dat de gemaakte vergelijking wel waar is. De angst bij marktleiders dat concurrenten meeliften op hun reclame, lijkt dan ook niet terecht.

Bron: Journal of Advertising

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in