Niet bang zijn voor negatieve emoties
Wees positief. Dat is het devies dat in de meeste campagnes wordt gehanteerd. Want negatieve emoties kunnen door de consument met het merk worden geassocieerd en dat schaadt het imago. Maar is die vrees wel terecht? Onderzoek van Millward Brown wijst uit van niet. De attentiewaarde van reclame wordt bepaald door twee factoren: het plezier dat de reclame teweegbrengt en de betrokkenheid die het oproept.
Een van de methodes om betrokkenheid te kweken, is door de consument te boeien met een verhaal. En voor boeiende verhalen, zo weten verhalenvertellers als sinds de oudheid, heb je contrasten nodig. Een sprookje kan niet zonder boze stiefmoeder of ander ‘fout’ type. En die wet gaat ook voor commercials op. Door bijvoorbeeld een kwalijke figuur op te voeren kan de spanning in de commercial worden verhoogd. Het switchen tussen negatieve en positieve emoties prikkelt de aandacht. Zolang aan het eind van het verhaaltje alles maar gladgestreken wordt.
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisBron: Admap
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid