Overslaan en naar de inhoud gaan

Niet bang zijn voor negatieve emoties

Veel adverteerders zijn doodsbenauwd voor het gebruik van negatieve emoties in hun reclame. Ten onrechte, zo wijst onderzoek uit.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Wees positief. Dat is het devies dat in de meeste campagnes wordt gehanteerd. Want negatieve emoties kunnen door de consument met het merk worden geassocieerd en dat schaadt het imago. Maar is die vrees wel terecht? Onderzoek van Millward Brown wijst uit van niet. De attentiewaarde van reclame wordt bepaald door twee factoren: het plezier dat de reclame teweegbrengt en de betrokkenheid die het oproept.

related partner content for mobile comes here

Een van de methodes om betrokkenheid te kweken, is door de consument te boeien met een verhaal. En voor boeiende verhalen, zo weten verhalenvertellers als sinds de oudheid, heb je contrasten nodig. Een sprookje kan niet zonder boze stiefmoeder of ander ‘fout’ type. En die wet gaat ook voor commercials op. Door bijvoorbeeld een kwalijke figuur op te voeren kan de spanning in de commercial worden verhoogd. Het switchen tussen negatieve en positieve emoties prikkelt de aandacht. Zolang aan het eind van het verhaaltje alles maar gladgestreken wordt.

Bron: Admap

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in