Overslaan en naar de inhoud gaan

Usability rules. Zeker bij Narrowcasting

door gastblogger Frank Hoen van Netpresenter
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

door gastblogger Frank Hoen van

related partner content for mobile comes here

Ik verdien al jarenlang mijn brood met het ontwikkelen van nieuwe media en Narrowcasting software.

En boy-oh-boy, wat heb ik vaak grafische ontwerpers een fantastisch stukje technologie 'tot schroot' zien reduceren.

De reden?
Grafische ontwerpers zijn vaak verliefd op zichzelf en hun ontwerpen. Ze 'vergeten' daarbij vaak de eindgebruiker, offeren hem op voor een mooi plaatje.

Veel gemaakte fouten:
- Te kleine lettertjes. Letterlijk het bereik van Narrowcasting schermen reducerend tot nul!

- Te 'Flashy'. Ontwerpers hebben net Flash 'ontdekt' en het duurt te lang voordat de boodschap zichtbaar wordt

- 'Website thinking'. Ontwerpers denken dat ontwerpen voor Narrowcasting schermen hetzelfde is als een webpagina ontwerpen

- Geen rekening houden met de tijd dat de gemiddelde gebruiker voor het scherm staat.

De oplossing?
Zorg dat de eindgebruiker centraal staat en dat je je doelgroep kent. Welke informatie is voor hem ? op het moment dat hij voor het scherm staat ? het belangrijkst? Zorg er tenminste voor dat je weet hoe lang, hoe ver en hoe vaak gebruikers voor je schermen staan.

En wil je het echt netjes doen. Doe dan aan (gebruikelijk bij veel high profile sites en software).

Test of je gebruikers je boodschappen hebben gezien. Test zowel kwalitatief (wat vinden ze ervan), als kwantitatief (kunnen ze zich je boodschappen daadwerkelijk herinneren).

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in