Overslaan en naar de inhoud gaan

Traditiebouwers gezocht

Verkoop is het tot stand brengen van een koophandeling. Marketing is het tot stand brengen van een koopgewoonte. Da's veel krachtiger, want…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Traditie is de keizer van de gewoontes. Als je product daar onderdeel van uitmaakt, is je kostje gekocht. Maar da's een kwestie van mazzel hebben, hoor ik iemand zeggen. Tradities creeer je niet zomaar. Oh nee?

related partner content for mobile comes here

Vandaag is het Setsubun. Dat is in Japan de dag van de seizoenswisseling, en uiteraard is de lentedag, Rishun, de belangrijkste. Rishun wordt traditioneel gevierd met het strooien van sojabonen. Die traditie is meer dan duizend jaar oud. Hij is ook goedkoop: een zakje bonen kost weinig, en je mag zelf weten hoeveel je rondstrooit. Daar zit weinig muziek in, marketingtechnisch gesproken.

Maar sinds kort is er een nieuwe traditie bijgekomen: Dat zijn sushi-achtige rolletjes, maar dan dikker en veel langer. Het idee is dat je ze in een keer opeet.

Fantastisch marketingverhaal is dat. Hoog aankoopbedrag, want lang en dik. Daar kun je niet onderuit, want in stukjes hakken brengt ongeluk. Briljant!

Duizenden jaren oud? Vergeet het maar. Hooguit een paar decennia, en qua landelijke bekendheid pas een jaar of twee. Met name de grote kruideniers timmeren hard aan de weg, tot TV-campagnes aan toe. De setsubunrolletjesconsumptie ter gelegenheid van Rishun groeit momenteel met een procent of 300 per jaar.

Marketingtraditiebouwers (ik denk aan de komende Valentijnsdag) hoeven niet te wanhopen. Het kan nog steeds, potten goud liggen op U te wachten.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in