Sony heeft productfocus nodig
Sony’s belangrijkste asset is merkvertrouwen, aldus Forrester. Maar om dat uit te buiten zal het bedrijf radicale beslissingen moeten nemen over zijn productlijn. Zo zou het verstandig zijn om een echte ‘pleasure’ pc te ontwerpen, toegespitst op digitale media, communicatie en thuisnetwerk. In de daling van gewone pc’s en mobieltjes is geen ommekeer te verwachten, en bovendien is Sony in geen van beide categorieën marktleider. Verder moeten ze een eind maken aan interne conflicten – het feit dat Sony zowel media-eigenaar als producent van apparatuur is, heeft de innovatie van apparatuur in de weg gestaan. Zo heeft Sony de ‘draagbare muziek’ categorie ontwikkeld met de transistorradio en de walkman, maar was het Apple die als eerste op de markt kwam met een harddisk MP3-speler, de iPod.
Tot slot moet Sony zorgen de eerste plaats op het gebied van online game-hardware terug te veroveren van Microsoft.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid