Social data: weet waarvoor je meet
Sommige marketeers leggen voor onderzoek hun oor te luister bij consumentenplatforms, maar de meeste marketeers weten gewoon niet hoe ze social data kunnen vertalen naar strategisch bruikbare marketing intelligence.
Daarentegen zetten veel te veel marketeers social data in voor iets waarvoor je het beter niet kunt gebruiken: het meten van marketingprogramma’s. Zo zegt Nate Elliott, analist bij Forrester.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaVolgens Elliott kunnen marketeers op vijf manieren social data inzetten voor marketingdoeleinden:
- Bij het ontwikkelen van boodschappen en content
- Bij het bedenken en ontwikkelen van creatie
- Als hulp bij het verbeteren van de media-inzet
- Bij het identificeren van key influencers
- En als hulp bij het reageren op consumenten
Moeten marketeers dus social data links laten liggen bij het meten van, bijvoorbeeld, merkimpact? Niet helemaal aldus Elliott, maar marketeers zouden heel erg moeten oppassen voor de risico’s, zoals het gebruik van te kleine of niet-representatieve samples, verkeerde sentimentmetingen en inconsistente en onvergelijkbare resultaten.
Eliott schrijft op het weblog van Forrester: ‘Social data inzetten om de merkimpact van je social en interactieve marketingprogramma’s te meten klinkt verleidelijk, maar kun je beter niet doen. Ten eerste meet je alleen wat de social contentmakers zeggen, en dat is geen representatief sample van je doelgroep. Ten tweede zijn social data gebaseerd op ongestructureerde en onvergelijkbare input.’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid