Overslaan en naar de inhoud gaan

Social data: weet waarvoor je meet

13 procent van de marketeers gebruikt social data voor marketingonderzoek. Zo mat Forrester Research.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Sommige marketeers leggen voor onderzoek hun oor te luister bij consumentenplatforms, maar de meeste marketeers weten gewoon niet hoe ze social data kunnen vertalen naar strategisch bruikbare marketing intelligence.

related partner content for mobile comes here

Daarentegen zetten veel te veel marketeers social data in voor iets waarvoor je het beter niet kunt gebruiken: het meten van marketingprogramma’s. Zo zegt Nate Elliott, analist bij Forrester.

Volgens Elliott kunnen marketeers op vijf manieren social data inzetten voor marketingdoeleinden:

- Bij het ontwikkelen van boodschappen en content
- Bij het bedenken en ontwikkelen van creatie
- Als hulp bij het verbeteren van de media-inzet
- Bij het identificeren van key influencers
- En als hulp bij het reageren op consumenten

Moeten marketeers dus social data links laten liggen bij het meten van, bijvoorbeeld, merkimpact? Niet helemaal aldus Elliott, maar marketeers zouden heel erg moeten oppassen voor de risico’s, zoals het gebruik van te kleine of niet-representatieve samples, verkeerde sentimentmetingen en inconsistente en onvergelijkbare resultaten.

Eliott schrijft op het : ‘Social data inzetten om de merkimpact van je social en interactieve marketingprogramma’s te meten klinkt verleidelijk, maar kun je beter niet doen. Ten eerste meet je alleen wat de social contentmakers zeggen, en dat is geen representatief sample van je doelgroep. Ten tweede zijn social data gebaseerd op ongestructureerde en onvergelijkbare input.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in