September 2008: Nintendo Wii Fit


Product en prijs
De Wii Fit is eigenlijk een moderne variant van de oude aerobicsvideo. Het is een spel waarbij een draadloze 'balance board' wordt bijgeleverd, waarop alle oefeningen te doen zijn. De oefeningen worden in de vorm van games aangeboden, zodat men spelenderwijs leert te bewegen (de Wii-gamecontroller werkt overigens ook op basis van beweging).
De balance board fungeert ook als een weegschaal. Het meet je BMI en bekijkt de drukpunten op de voeten of handen. Ook houdt de Wii Fit statistieken bij en de statistieken van de rest van het gezin.
De prijs voor de Wii Fit: 89.99 euro. De Nintendo Wii zelf kost 249 euro.
Plaats en promotie
Nintendo richt zich met de Wii en de Wii Fit niet op de hardcore gamer, maar op gezinnen en vrouwen. De console en de spellen zorgen dan ook voor een omwenteling in de perceptie van gaming. Hiervoor lag de focus vooral op jongeren.
De marketing focust zich op een aantal aspecten: een redelijke prijs, de nieuwe plek voor de console (niet meer op de jongenskamer, maar midden in de huiskamer). en op het sociale aspect van de Wii, een apparaat waar je samen op speelt.
Met de Wii Fit beschik je ook over een aantal extra kanalen op je televisie. Zo kun je het weer checken voordat je de deur uitgaat, of internetten. Daarnaast zorgt de game er voor het eerst voor dat je gezond beweegt.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSBekend is de viral "Why every guy should buy their girlfriend a Wii Fit", waarin iemand zijn hoelahoepende vriendin filmt.
Onderzoek
Research International onderzocht de introductie van Wii Fit:
De introductie in Nederland vond eind april 2008 plaats. Tijd dus voor een onderzoek. Een ding is zeker: met de bekendheid zit het goed: acht op de tien volwassenen hebben wel eens iets gezien, gehoord of gelezen over dit apparaat, of zelfs al gebruikt. Maar het gebruik of bezit bevindt zich nog op een laag niveau: een op de 14. Dit zou nog wel wat ‘gestretched’ mogen worden.
Met de Wii Fit hebben we eindelijk weer eens een product te pakken dat interessante socio-demografische verschillen laat zien: onder vrouwen, jongeren (onder de 35 jaar) en bezitters van een spelcomputer vinden we de meeste gebruikers. Daarom is het opvallend dat naast 35-plussers ook mannen qua gebruik nog duidelijk achterlopen. Dit roept de vraag op of degenen die een dergelijk apparaat het meest nodig zouden hebben, het ook gebruiken. Dus: worden de ‘probleemgevallen’ wel bereikt, oftewel wie wordt er fit van?
Met de feestdagen voor de boeg, moet de hoge bekendheid voor Nintendo bemoedigend zijn. En dan vooral het feit dat onder de ‘kenners nog niet gebuikers’ de positieve verwachtingen overheersen. De verwachtingen zijn bij nagenoeg alle subgroepen overwegend positief, en bovendien bij gebruikers van het eerste uur relatief het positiefst (jongeren, spelcomputerbezitters). Naar geslacht zijn er echter geen verschillen. Bij de niet-kenners, degenen die aangaven door middel van dit onderzoek voor het eerst iets te zien of horen over de Wii Fit, zijn de opvattingen – zoals dat bij een balance board hoort – perfect in balans: evenveel mensen met positieve als met negatieve verwachtingen. Maar de grootste groep stelt zich afwachtend (neutraal) op.
Negatieve verwachtingen of ervaringen zijn er nauwelijks. Praktisch hetzelfde beeld komt naar voren onder de kenners/gebruikers. Wat betreft alle consumenten: ruim de helft is positief en ruim een derde is neutraal in zijn of haar verwachtingen of oordeel.
Na al deze positieve constateringen rijst de vraag waarom het percentage gebruikers nog zo laag is. Voor de hand liggende verklaringen: de schaarste in de eerste maanden, de prijs (een Wii Fit kost niet niks) en het feit dat je pas wat met een Wii Fit kunt doen, als je een Nintendo spelcomputer hebt. Ook dat kan een centenkwestie zijn.
Met de feestdagen voor de boeg, zou Nintendo er op kunnen wijzen dan een Wii Fit minder kost dan een halfjaartje lid zijn van een sportschool, nog even afgezien van de kosten die je maakt als je gemakzuchtig en ongezond met de auto naar de sportschool gaat. En met een Wii Fit kun je op elk willekeurig moment aan je conditie werken. Het vergt echter wel zelfdiscipline, en wat dat betreft is een vaste sportschoolavond natuurlijk veel dwingender.
Bedrijven zeggen ook vaak het bewegen door hun personeel te willen stimuleren. Wellicht ligt hier een mooie markt open voor Nintendo. Met als extra argument dat de kans op blessures met de Wii Fit vast veel kleiner is dan actieve veld- of zaalsportbeoefening. Kortom: het kerstpakket en de feestdagen bieden uitgelezen kansen om Nederland weer fit te krijgen. Gold dat ook maar voor de Nederlandse economie. Al is ‘blijven besteden’ de beste remedie tegen een dreigende recessie.
Uiteindelijk stand:
Top 88%
Flop 12%
Totaal aantal stemmen:192
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid