Op de rand van de pingpongtafel


Officiële sponsors willen graag dat hun rechten op exclusiviteit gewaarborgd zijn. Maar wat is die exclusiviteit waard in een land waar bescherming van intellectueel eigendom en merkenrecht nog in de kinderschoenen staan? Aan de andere kant heb je de ambush marketeers die geen officiële sponsors zijn en proberen de grenzen van hun mogelijkheden op te zoeken. Zij moeten de harde hand van de Chinese autoriteiten vrezen, want die kunnen, zoals we weten, ook onverbiddelijk optreden.
Tenslotte zijn er de “guanxi”, de goede relaties, die in het Chinese zakenleven zo belangrijk zijn. Indien je goede relaties hebt, dan krijg je veel gedaan. Goede relaties in politieke kringen zijn van levensbelang. En dus zal menig ambush marketeer zich wel twee keer bedenken alvorens de autoriteiten voor het hoofd te stoten.
Hoe zal dat de komende weken uitpakken? Er zijn ondertussen al diverse waarschuwingen uitgegaan om tijdens de Spelen geen “valse punten te scoren via de rand van de pingpongtafel”, zoals dat hier heet. En wie nu in Beijing de metro neemt, ziet inderdaad alleen nog maar stationspreads van officiële sponsors.
Misschien is het zelfs Nike in Beijing al te heet onder de sneakers geworden en richten zij zich voorlopig maar even op Shanghai. Vier sterren van het Amerikaanse Olympische basketball team kregen daar van Nike een groots onthaal. Op vele beeldschermen in Shanghai draait bovendien een “Olympische” Nike campagne. “Just do it” is leuk, maar misschien nu even niet in Beijing!
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
Wellicht moeten we voor ware ambush marketing tijdens deze Spelen meer letten op Li Ning, een Chinees sportkledingmerk. Het beeldmerk van Li Ning lijkt sterk op de “swoosh” van Nike (ook al moet het natuurlijk een L voorstellen) en de slogan “Anything is Possible” (inderdaad “Impossible is Nothing”) belooft veel. Naamgever van het merk, “Prins van de Gymnastiek” Li Ning zelf had vrijdag al de hoogste eer om door het Vogelnest te zweven en de Olympische vlam te ontsteken: een mooier startschot is haast niet denkbaar!
Want tenslotte is er ook nog eens een thuisvoordeel. Heel goed mogelijk dat machtige guanxi even de andere kant op kijken wanneer een Chinees merk via de rand van de pingpongtafel scoort.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid