Overslaan en naar de inhoud gaan

Op de rand van de pingpongtafel

In de sport zijn er duidelijke spelregels en zien internationale scheidsrechters erop toe dat deze worden nageleefd. Voor sponsors en…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Officiële sponsors willen graag dat hun rechten op exclusiviteit gewaarborgd zijn. Maar wat is die exclusiviteit waard in een land waar bescherming van intellectueel eigendom en merkenrecht nog in de kinderschoenen staan? Aan de andere kant heb je de ambush marketeers die geen officiële sponsors zijn en proberen de grenzen van hun mogelijkheden op te zoeken. Zij moeten de harde hand van de Chinese autoriteiten vrezen, want die kunnen, zoals we weten, ook onverbiddelijk optreden.

related partner content for mobile comes here

Tenslotte zijn er de “guanxi”, de goede relaties, die in het Chinese zakenleven zo belangrijk zijn. Indien je goede relaties hebt, dan krijg je veel gedaan. Goede relaties in politieke kringen zijn van levensbelang. En dus zal menig ambush marketeer zich wel twee keer bedenken alvorens de autoriteiten voor het hoofd te stoten.
Hoe zal dat de komende weken uitpakken? Er zijn ondertussen al diverse waarschuwingen uitgegaan om tijdens de Spelen geen “valse punten te scoren via de rand van de pingpongtafel”, zoals dat hier heet. En wie nu in Beijing de metro neemt, ziet inderdaad alleen nog maar stationspreads van officiële sponsors.
Misschien is het zelfs Nike in Beijing al te heet onder de sneakers geworden en richten zij zich voorlopig maar even op Shanghai. Vier sterren van het Amerikaanse Olympische basketball team kregen daar van Nike een groots onthaal. Op vele beeldschermen in Shanghai draait bovendien een “Olympische” Nike campagne. “Just do it” is leuk, maar misschien nu even niet in Beijing!

Wellicht moeten we voor ware ambush marketing tijdens deze Spelen meer letten op Li Ning, een Chinees sportkledingmerk. Het beeldmerk van Li Ning lijkt sterk op de “swoosh” van Nike (ook al moet het natuurlijk een L voorstellen) en de slogan “Anything is Possible” (inderdaad “Impossible is Nothing”) belooft veel. Naamgever van het merk, “Prins van de Gymnastiek” Li Ning zelf had vrijdag al de hoogste eer om door het Vogelnest te zweven en de Olympische vlam te ontsteken: een mooier startschot is haast niet denkbaar!
Want tenslotte is er ook nog eens een thuisvoordeel. Heel goed mogelijk dat machtige guanxi even de andere kant op kijken wanneer een Chinees merk via de rand van de pingpongtafel scoort.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in