Overslaan en naar de inhoud gaan

'Reclame-inkomsten publiek omroep stijgen'

PricewaterhouseCoopers (PwC) ziet de komende jaren, mede door de aantrekkende reclamemarkt, de inkomsten van de publieke omroepen stijgen.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De komende vijf jaar groeien de inkomsten uit tv-reclame en radioreclame respectievelijk met gemiddeld 5 procent en 3,3 procent per jaar. Deze stijging geldt zowel voor de publieke als de commerciële sector, schat PwC. De online tv-advertentiemarkt stijgt zelfs met gemiddeld 21,7 procent per jaar. De totale inkomsten van de tv-advertentiemarkt ligt in 2014 op ruim 1 miljard euro. Tegenover 790 miljoen in 2009, wat een slecht jaar was voor de markt, omdat toen de inkomsten uit reclame terugliepen.

related partner content for mobile comes here

Naast de hogere advertentiebestedingen profiteert de tv-sector van de hogere vraag naar digitale abonnementen. Ook geeft de consument naar verwachting steeds meer geld uit aan digitale content, via bijvoorbeeld video-on-demand. PwC verwacht dat de inkomsten uit abonnementsgelden in 2014 opgelopen zijn tot ruim 2,5 miljard, tegen 2 miljard in 2009.

De overheid draagt dit jaar 465 miljoen euro bij aan de publieke omroepen. Daarop wordt de komende jaren een bezuiniging van 200 miljoen euro doorgevoerd. Bij PwC is er enige verbazing over de discussie om het publieke bestel naar twee netten terug te brengen. Volgens de accountants is het efficiënter om juist de veelheid aan verenigingen in te perken.

Bron: ANP.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in