Overslaan en naar de inhoud gaan

Overheid communiceert in crisis vaak angstig, defensief en juridisch

Creëert daarmee zelf beeld van ‘doofpot’, aldus promotieonderzoek VU
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Hoe communiceert de overheid als zij verantwoordelijk is voor de dood van iemand? Meestal defensief, uit angst of door een gebrek aan openheid en empathie. Juridische overwegingen zijn vaak dominant. Bovendien proberen overheidsorganisaties als strategie vaak tijd te kopen, en worstelen ze met de communicatie zodra er zaken dreigen mis te gaan. Daardoor versterken ze de indruk van een doofpot, een verwijt waar ze dan weer lastig mee om weten te gaan, want hoe bewijs je dat je iets níet hebt gedaan?

related partner content for mobile comes here

Dat zijn enkele opmerkelijke de conclusies van Stephan Berndsen in zijn promotieonderzoek voor de Vrije Universiteit. Berndsen onderzocht overheidsgedrag dat leidt tot dodelijk of ernstig lichamelijk letsel bij mensen. Hij ging daarbij uitgebreid in op de wijze waarop overheidsorganisaties in Nederland op deze zaken reageren en waarom? Hij nam daarbij onder meer vijf cases onder de loep: de Catshuisbrand, drie individuele ongelukken waarin brandweerduikers verdronken, de zaak van de Probo Koala, de Schipholbrand en de zaak de ‘AP-23 landmijnen en Spijkers.’

Strategie tijd kopen

Overheden werken vaak mee aan onderzoeken naar dodelijk of ernstig lichamelijk letsel bij mensen door overheidsgedrag, zo blijkt. Toch weten ze niet goed raad met de communicatie en worstelen de met openheid zodra er zaken mis zijn gegaan of dreigen fout te gaan.

Volgens Berndsen lijkt het erop dat de overheidsorganisaties als strategie vaak tijd te proberen te kopen, waarbij ze wachten met een reactie totdat het onderzoek is afgerond. Een andere strategie die soms werd toegepast betreft ‘incrementele defensie’: pas nadat het bijna onvermijdelijk is geworden, stapje bij stapje verantwoordelijkheid nemen en toegeven.

Inconsistente communicatie is schadelijker dan pas communiceren als het echt nodig is, is te concluderen. In de zaak van de Probo Koala was wethouder Marijke Vos weliswaar vrij open, maar soms weifelend en inconsistent. Staatssecretaris Pieter Van Geel voerde weer een strategie van incrementele defensie. Berndsen vergeleek beide en concludeert dat een politicus die consistent is, ook al is die defensief en gesloten, meer gewaardeerd wordt dan de politicus die open is, maar van gedachten verandert.

Taalverschillen

Er zijn ook significante verschillen tussen ‘de taal naar buiten’ en ‘de taal naar binnen’. Een opvallend element in de taal die naar externe doelgroepen wordt gebruikt is het refereren aan de uniciteit van de situatie en het gebrek aan relevante informatie en kennis ten tijde van het ongeluk: ‘Met de kennis van toen waren de zaken goed geregeld, met de kennis van nu hadden we misschien andere keuzes gemaakt.’ Overheidsorganisaties benadrukken ook dat ze geheel open en transparant zijn geweest , en verwijzen vaak complexe en soms tegenstrijdige wet- en regelgeving.

Intern ligt, naast het voorzien van relevante informatie, de focus vaak op het inperken van risico’s — op het beheersen van risico’s, geheimhouding, financiële claims, politieke schade en juridische beperkingen. 

Berndsen concludeert daarnaast dat in veel zaken op één of andere wijze steun wordt uitgesproken voor het eigen personeel. Zulke steunbetuigingen van bestuurders aan ambtenaren worden gewaardeerd binnen de eigen overheidsorganisatie en er is vaak een hevige reactie als die steun niet wordt benoemd. Dit kan komen door de vaak sterke cultuur van loyaliteit die heerst binnen deze organisaties. 

Klik voor het gehele onderzoek Between error and evil: The Dynamics of Deadly Governmental Accidents

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in