Overslaan en naar de inhoud gaan

3 argumenten waarom hipsters niet dood hoeven

Want er is best veel waar we de hipster-hype dankbaar voor mogen zijn.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Hipsterbashen is hip. De anti-beweging tegen de hipster borrelt al langer – denk aan feestjes als ‘Kill All Hipsters’ – maar de afgelopen weken kan je er niet meer omheen. Op Facebook gaat het los met evenementen als ‘’ en ‘’. Maar ook de kranten willen meedoen. Want ‘’ zou je misschien verwachten op Buzzfeed of Upcoming, maar stond toch echt in het Parool.

related partner content for mobile comes here

Je mag het natuurlijk eigenlijk niet zeggen, maar ik vind dat er best veel is waar we de hipster-hype dankbaar voor mogen zijn. En aangezien ik nu dan toch uit de kast – pro-hipster – ben, kan ik dat ik een leuk lijstje aan de wereld vertellen. Komtie.

Drie dingen waar we de hipster best eens voor zouden mogen bedanken:

1-Gezonde leefstijl
Tuurlijk, het is best wel irritant als je collega je verschrikt aankijkt als hij ziet dat jij je muesli ’s morgens mengt met yoghurt, zonder er lijnzaad, gojibessen en chiazaad doorheen te gooien. Maar is de ‘gezond eten-trend’ wel zo’n ramp? Al jaren is er in supermarkten vooral een focus op snel en makkelijk; diepvriespizza’s en magnetronmaaltijden en als je toch het gevoel wilt hebben dat je hebt gekookt, pak je lekker een Knorr-wereldmaaltijd. Niet de gezondste maaltjes. De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) waarschuwde deze maand nog voor een “overgewichtscrisis van enorme omvang”. Dus als hipsters nou kebab-vreet-wedstrijden organiseerden, dan snap ik de irritatie. Maar hebben we het niet juist aan de huidige hipster te danken dat we met zijn allen weer vergeten groenten als pastinaak, aardpeer en koolrabi zijn gaan eten?

2-Vergeten Wijken
Vergeten wijken werden in het hipstertijdperk terug op de kaart gezet. Brooklyn in New York en Kreuzberg in Berlijn zijn van die wijken die, voordat de hipster zijn intrede deed, grotendeels in verval waren. Buurten vol leegstand, aftandse huizen en onveiligheid. En toen kwam er een generatie, grotendeels hipsters, die hier wel wat in zagen. Die zagen dat er wat te maken viel van verlaten fabrieken en vergane winkelpanden. Dat het interessanter is om zulke panden op te knappen, dan in een vinex-wijk te gaan zitten. En dat de vloer misschien kraakt, of er geen dubbelglas is, maar dat je in een pand en een buurt zit met karakter. Met geschiedenis. Nu, in 2015, zijn Brooklyn en Kreuzberg ontwikkeld tot gewilde plekken waar aan de lopende band nieuwe podia, galeries, start ups en koffietentjes verschijnen. Met als gevolg dat de vastgoedprijzen in bijvoorbeeld Dumbo, Brooklyn (New Yorkse wijk met de hoogste concentratie aan tech-bedrijven) de afgelopen 10 jaar zijn verviervoudigd.

3-Verloren Ambachten
En tot slot; jarenlang was het ouderwetse ambacht een ondergeschoven kindje. De corporates vierden hoogtij, men wilde managen, supervisen en coördinaten. Hoe je je geld verdiende maakte niet zoveel uit, als je maar geld verdiende. En veel. Maar de hipster maakte het ambacht weer hot. De hipster zorgde dat we met zijn allen weer fietsenmakers, kappers en tattoeëerders willen worden. Door de hipster zijn dit weer respectabele beroepen geworden! Ja, een beetje in een ander jasje: de kapperszaak noemen we nu een barbershop, de fietsenwinkel zit plotseling in een koffietent en de tattoo-shop heeft een eigen reality-show. Maar de herwaardering voor het ambacht, voor het belang van de vragen ‘wat dóe je, wat máák je?’. Dat lijkt me alleen maar positief.  

Kortom, een beetje hipsterbashen? Prima. Maar volgens mij zit er onder de hipsterhype eigenlijk best een mooi verlangen: het verlangen naar authenticiteit. Het verlangen naar simpele dingen als goed eten, een fijne omgeving en zinvol werk doen. En daar kan ik eigenlijk alleen maar voor juichen. Lang leve hipsters!

Ricardo van Loenen is 1 van de experts die op een seminar verzorgt,  15 en 16 september in Amsterdam. Gratis voor abonnees van Tijdschrift voor Marketing, Adformatie en Communicatie. Registreren .

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in