Overslaan en naar de inhoud gaan

Oude tradities bieden nieuwe marketingkansen

De Nederlander vindt tradities belangrijk. De meeste waarde hecht men aan begrafenissen, bruiloften en Kerstmis. Door 'traditiemarketing'…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Nationale feestdagen, bruiloften en verjaardagen: welke tradities vinden wij nou echt belangrijk? Er blijkt een verband te bestaan tussen de mogelijkheid tot samenzijn met anderen die een traditie biedt en het belang dat we aan een traditie hechten. Hoe groter de sociale waarde, hoe belangrijker de traditie.
Dit blijkt uit de grote betekenis die men toekent aan begrafenissen, bruiloften, Kerstmis, Oud en Nieuw, die stuk voor stuk gelegenheid bieden tot 'gezelligheid' (voor 74 procent hét kenmerk van een traditie), 'mijn familie en vrienden zien' (56 procent) en 'plezier' (41 procent). Omgekeerd worden feesten en andere bijzondere dagen minder belangrijk gevonden als ze met weinig gezelligheid gepaard gaan. Helemaal als de betekenis ervan onduidelijk is, zoals bij Pasen, Pinksteren of Hemelvaart.
Commercieel gezien bieden tradities allerlei kansen. Althans voor aanbieders die met hun product aansluiten bij een traditie en tot een ritueel gaan behoren.

related partner content for mobile comes here

De respondenten is gevraagd producten te noemen die zij specifiek bij een bepaalde traditie vinden passen. Zij noemen vooral voedingsmiddelen:
oliebollen, appelflappen en champagne met Oud en Nieuw, appeltaart hoort bij verjaardagen, erwtensoep en chocomel bij het schaatsen, glühwein bij Kerst, eieren bij Pasen en pepernoten bij Sinterklaas. En niet minder dan 87 procent van de respondenten vindt dat bij een geboorte beschuit met muisjes geserveerd moet worden.

Het gevaar is groot dat op de verkeerde wijze wordt omgesprongen met een traditie. Uit het onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat ‘gezochte’, nieuwe feestdagen veel mensen afschrikt. Feestdagen zoals vaderdag, moederdag, secretaressedag en Valentijnsdag zien zij liever komen dan gaan. Uit een online discussie met een aantal marketingstrategen blijkt onder andere: het te opzichtig uitbuiten van een traditie voor commerciële doeleinden is een grote ‘don't’. Dat stelt Remko de Jong, strateeg bij Volt Communications. De grootste ‘do’ is volgens Rob Sikkink, directeur van Reclamebureau Headline Communication: je inleven in een traditie en er met respect mee omgaan. Volgens De Jong zijn deze regels overtreden bij de introductie van moslimbier door Heineken. Bier wordt geassocieerd met alcohol in de moslimwereld. Dat levert dus een conflict met het moslimgeloof op.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in