Overslaan en naar de inhoud gaan

Onderzoeksmarkt versplintert

Klanten van marktonderzoek gebruiken in toenemende mate alternatieve informatiebronnen voor hun doelgroepenkennis. Ook Twitter wint…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Doelgroepkennis is voor opdrachtgevers van marktonderzoek nog altijd een van de vertrekpunten voor marketingactiviteiten. Maar de wijze waarop zij hun doelgroepen in kaart brengen, wordt steeds gevarieerder en beperkt zich niet langer tot de marktonderzoekbureaus. Dat blijkt uit een online studie waarin de MOA (MarktOnderzoekAssociatie) 62 opdrachtgevers vroeg naar de bronnen ze inschakelen.

related partner content for mobile comes here

Onderzoekbureaus zijn nog steeds eerste keus voor een studie naar klanten of doelgroepen, maar andere partijen rukken op. Een derde van de opdrachtgevers laat onderzoek door niet-marktonderzoekbureaus of intern uitvoeren. Volgens een kwart van de opdrachtgevers gaat het inschakelen van nieuwe partijen of diensten ten koste van het marktonderzoekbudget.

Als voornaamste alternatieven voor marktonderzoekbureaus worden genoemd: consultancybureaus (door een kwart van de opdrachtgevers ingezet), adviesbureaus (twee op de tien opdrachtgevers), en social-mediabureaus (de afgelopen twee jaar door een vijfde van de opdrachtgevers gebruikt).

Veruit de meeste organisaties waar opdrachtgevers werken, ondernemen ook eigen activiteiten om de doelgroepkennis te vergroten en de banden daarmee te versterken. Zo geven zij klanten inspraak in panels en communities. Ook doen zij intern onderzoek onder klanten. 56 procent van de organisaties kocht software om zelf onderzoek te doen. Acht procent van de organisaties heeft software om blogs te volgen.

Social media stellen opdrachtgevers in staat direct te communiceren met de doelgroep. De helft geeft aan dat hun organisatie lid is van een online community, met Twitter als populairste voorbeeld. In de meeste gevallen wordt de community gebruikt als bron van klantinformatie; ruim de helft van de organisaties die lid zijn van een community, bekijken regelmatig de uitingen van (potentiële) klanten.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in