Onderzoeksmarkt versplintert


Doelgroepkennis is voor opdrachtgevers van marktonderzoek nog altijd een van de vertrekpunten voor marketingactiviteiten. Maar de wijze waarop zij hun doelgroepen in kaart brengen, wordt steeds gevarieerder en beperkt zich niet langer tot de marktonderzoekbureaus. Dat blijkt uit een online studie waarin de MOA (MarktOnderzoekAssociatie) 62 opdrachtgevers vroeg naar de bronnen ze inschakelen.
Onderzoekbureaus zijn nog steeds eerste keus voor een studie naar klanten of doelgroepen, maar andere partijen rukken op. Een derde van de opdrachtgevers laat onderzoek door niet-marktonderzoekbureaus of intern uitvoeren. Volgens een kwart van de opdrachtgevers gaat het inschakelen van nieuwe partijen of diensten ten koste van het marktonderzoekbudget.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSAls voornaamste alternatieven voor marktonderzoekbureaus worden genoemd: consultancybureaus (door een kwart van de opdrachtgevers ingezet), adviesbureaus (twee op de tien opdrachtgevers), en social-mediabureaus (de afgelopen twee jaar door een vijfde van de opdrachtgevers gebruikt).
Veruit de meeste organisaties waar opdrachtgevers werken, ondernemen ook eigen activiteiten om de doelgroepkennis te vergroten en de banden daarmee te versterken. Zo geven zij klanten inspraak in panels en communities. Ook doen zij intern onderzoek onder klanten. 56 procent van de organisaties kocht software om zelf onderzoek te doen. Acht procent van de organisaties heeft software om blogs te volgen.
Social media stellen opdrachtgevers in staat direct te communiceren met de doelgroep. De helft geeft aan dat hun organisatie lid is van een online community, met Twitter als populairste voorbeeld. In de meeste gevallen wordt de community gebruikt als bron van klantinformatie; ruim de helft van de organisaties die lid zijn van een community, bekijken regelmatig de uitingen van (potentiële) klanten.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid