Onderzoek: retailmarketeers benutten e-mailkanaal onvolledig


De onderzoekers bekeken in de '2007 Retail Email Marketing Study' de e-mailcampagnes van 150 grote retailers in de VS en Groot Brittannië, onder andere Coldwater Creek, Hershey Direct, Marks & Spencer en American Girl.
Volgens de onderzoekers maken veel marketeers nog steeds niet goed gebruik van de mogelijkheden die voorhanden zijn, ondanks het feit dat e-mail een goed kanaal is voor klantenbinding.Tevens blijken marketeers het moeilijk te vinden om het aantal abonnees op de nieuwsbrieven te laten groeien. De onderzoekers zagen echter dat heel veel retailers niet eens een registratiebox of link op de homepage zetten. Vooral Britse retailers maken het de consument vaak onmogelijk om makkelijk een abonnement te nemen.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSDe onderzoekers zagen in 2005 dat 4 op de 10 retailers naast een e0mailadres ook om een naam en postadres vroegen, terwijl 24 procent ook een telefoonnummer, demografische informatie en info over hobbies verlangde. 37 procent vroeg in dat jaar enkel je mailadres. In 2007 is dat percentage gestegen naar maar liefst 61 procent.
Ook het uiterlijk van de nieuwsbrieven is veranderd. De 'ansichtkaartstijl' was in 2005 nog ideaal voor 44 procent van de retailers, maar in 2007 is dat percentage gezakt naar 26 procent. 30 procent is opgemaakt als brief of nieuwsbrief, en 19 procent opent met 1 bericht inclusief beeld over de volle breedte, gevolgd door rijen of kolommen eronder.
De promoties blijven echter hetzelfde; net als in 2005 bieden 3 van de 10 retailers prijskortingen, en 11 procent probeert het met gratis of goedkope levering aan huis.
De opzegmogelijkheden zijn verbeterd; in 2005 gaf 30 procent van de retailers de mogelijkheid om makkelijk op te zeggen middels een speciaal webformulier, in 2007 doen 6 van de 10 dat.
De retailers gebruiken het opzegmoment wel vaker als retentiemiddel. 32 procent van de opzeglinks gaan namelijk naar een webomgeving waarin consumenten hun abonneegegevens kunnen aanpassen. In 2007 lag dat percentage op 12 procent.
Bron: Dmnews
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid