Communiceren in een social network: kom met een plan!
De Nijs beschrijft in het onderzoek (dat tegen betaling besteld kan worden bij Tribal) alle soorten netwerken en de mogelijkheden die er zijn voor bedrijven. Een uitgebreider artikel is te lezen op Marketing-online.nl. Hieronder een aantal bevindingen:
De Nijs ziet drie menselijke behoeften die bevredigd kunnen worden door aan te sluiten bij een social network. Mensen willen:
Vacatures
Allround Marketeer
CovetrusCampagneleider fondsenwerving
Natuur & MilieuSenior communicatieadviseur Milieu & Veiligheid
Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu
· vrienden maken
· contacten onderhouden
· gelijkgestemden ontmoeten
Volgens De Nijs zijn deze behoeften vervolgens het uitgangspunt bij het bepalen van een doel met betrekking tot social networking. Gaat het bedrijf in relatie tot de eerste behoefte bijvoorbeeld een community opbouwen, of met de tweede in het achterhoofd relaties onderhouden of juist ontmoetingen faciliteren (als de derde behoefte wordt gebruikt)?
1 van de conclusies: bedrijven moeten eerst een stappenplan ontwikkelen alvorens zich in een social networkavontuur te storten.
Op deze manier moet duidelijk worden waarom een bedrijf actief wil worden, via welk social network dit gaat plaatsvinden, welke strategie gevolgd gaat worden, hoe de ontwerpfase eruit ziet en op welke manier de vooraf vastgestelde doelen gerealiseerd en geëvalueerd kunnen worden.
De Nijs roept startende bedrijven dus op zich eerst goed te verkennen door de gedragingen van de doelgroep, prospects of medewerkers in kaart te brengen. Hierbij is het belangrijk om antwoord te krijgen op de vraag hoe een product, merk en/of dienst in hun leven past en zou kunnen passen.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid