Overslaan en naar de inhoud gaan

McDonald’s schenkt zuivere koffie

‘McDonald’s wil af van negatief imago’, koppen de kranten over het feit dat de fastfoodketen overstapt naar 100% duurzaam…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

‘McDonald’s wil af van negatief imago’, koppen de kranten over het feit dat de fastfoodketen overstapt naar 100% duurzaam geproduceerde koffie. Het journaille spreekt erover als ware het commerciële raddraaierij. Dat een bedrijf als McDonald’s al veel langer de (positieve) grenzen van zijn verantwoordelijkheid opzoekt, valt in het niet. Wanneer stoppen we eens met dat Vingertjewijzen en nemen we ook zelf de verantwoordelijkheid voor ónze bijdrage aan een betere wereld? Vanuit de professie bezien: wanneer pakken we als communicatiemanagers die idiote beeldvorming eens aan, waarbinnen het bedrijf het altijd gedaan heeft en het individu nooit?

related partner content for mobile comes here

Terwijl de overheid zich steeds verder terugtrekt om een ieder op hun eigen verantwoordelijkheid te wijzen, trekken bedrijven steeds verder op. Commerciële partijen demonstreren in toenemende mate hun betrokkenheid bij de samenleving, zeker waar dat de verduurzaming van de maatschappij betreft. En dat gaat verder dan woorden alleen.

Maar wat doen wij met zijn allen? We praten. We schrijven. We starten discussies over de integriteit van die bedrijven. We noemen het ‘hypocriet’ dat een fastfoodgigant ook salades serveert en ‘ongeloofwaardig’ als deze ook het milieuaspect bij diens maatschappelijke verantwoordelijkheid betrekt. Weet je wat hypocriet is? Om en masse te eisen dan deze keten zichzelf opdoekt terwijl we ons feestelijk volproppen met datzelfde ongezonde voedsel, de wereld verwijtend dat ons overgewicht onze schuld niet kan zijn. Een consultant onderzocht voor McDonald’s of de consument eigenlijk zat te wachten op een gezondere hap. Dat bleek niet het geval. Hoeveel meer verantwoordelijkheid voor andermans leven moet McDonald’s nog nemen dan het willens en wetens aanbieden van een zinnig alternatief en het gebruik van deugdzame ingrediënten?

Het wordt hoog tijd de zo Nederlandse cyclus te doorbreken waarin we altijd maar benoemen wat niet deugd en wie niet spoort, zonder daarbij de hand in eigen boezem te steken. Daar hebben wij, communicatiemensen, een belangrijke bijdrage aan te leveren. Als we niet ieder initiatief met zoveel argwaan benaderen en niet elke poging tot een sociale bijdrage de grond in boren, dan maken die positieve gestes vanuit bedrijven een veel grotere kans om te beklijven. En pas dan kan duurzaamheid verduurzamen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in