Overslaan en naar de inhoud gaan

Televisienieuws door concurrentie sensationeler

Het nieuws op de Nederlandse televisie is de laatste 25 jaar sensationeler geworden door de opkomst van commerciële nieuwsaanbieders.…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat blijkt uit een onderzoek waar communicatiewetenschapper Koos Nuijten in september aan de Radboud Universiteit in Nijmegen op promoveert. Nuijten analyseerde onder meer 3.373 nieuwsonderwerpen uit het NOS Journaal, RTL Nieuws, SBS Nieuws, SBS Hart van Nederland, RTL 5 in het land en Editie NL.

related partner content for mobile comes here

Nuijten heeft als eerste wetenschappelijk vastgesteld aan welke kenmerken sensatie moet voldoen: een vorm- en inhoudsaanpak die de aandacht van de kijker probeert vast te houden door het geven van accenten, het kleuren van nieuws of het uitvergroten of inzoomen op de boodschap. Met die definitie in de hand is hij gaan uitzoeken of serieus televisienieuws heeft plaatsgemaakt voor een oppervlakkige benadering, fixatie op schandalen en sensatiezucht.

Het NOS Journaal kreeg in 1989 voor het eerst concurrentie van RTL Nieuws. Daarna kwamen er snel meer commerciële nieuwsprogramma’s bij. Het Journaal besteedde vooral aandacht aan landelijk en internationaal nieuws, maar al snel bleek dat lokale en regionale items veel kijkers trokken. Dat was een belangrijk gegeven in de strijd om de kijkcijfers.

Nuijten stelt dat het aantal items over een sensationaal onderwerp sinds 1980 duidelijk is toegenomen, evenals het aantal dramatische geluiden van de straat. Proefnemingen met televisiekijkers hebben aangetoond dat dergelijke beelden duidelijk effect hebben op hun aandacht en emotie. (ANP)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in