Haken en ogen aan schapklare verpakkingen
Het Britse bureau Packaging Research Intelligence Strategies and Marketing voerde onderzoek uit naar de ervaringen van winkeliers en merken wat betreft schapklare verpakkingen in de supermarkt. Dit in opdracht van verpakkingsbedrijf Pro Carton Europa.
Schapklare verpakkingen worden steeds vaker gebruikt in supermarkten omdat de schapruimte steeds kleiner wordt. Bovendien verloopt het vakkenvullen een stuk sneller. De onderzoekers wilden weten wat de belangrijkste factoren zijn van acceptatie van schapklare verpakkingen en wat de ervaringen van fabrikanten zijn met de manier waarop hun producten aan de consument wordt gepresenteerd.
Vacatures
Accountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaIn het onderzoek ‘Retail Ready Packaging’ komt naar voren dat winkeliers tevreden zijn over de consistentie van het beeld tussen primaire en schapklare verpakkingen. Voor 80 procent van de ondervraagde bedrijven is dat ook een belangrijke voorwaarde. Meer dan de helft van hen is van mening dat schapklare verpakkingen een positieve invloed hebben op de verkoop.
Punten van kritiek: de soms lelijke performaties als de omverpakking is geopend en het niveau van de drukkwaliteit, dat niet overeenkomt met dat van de primaire verpaking. Ook beperkt de verpakking het zicht op de producten, wat vooral voor oudere consumenten een bezwaar kan zijn. Volgens 42 procent van de ondervraagde bedrijven is er op dit punt ruimte voor verbeteringen. Conclusie: winkeliers zijn tevreden, toch vindt tweederde dat er verbeteringen nodig zijn.
Fabrikanten blijken wat kritischer, met name over de algemene verschijningsvorm. Ook zij hebben de meeste moeite met de perforatieranden van de geopende dozen. 86 procent verwcaht daarnaast dat de verpakkingen nog kleiner zullen worden, dit in verband met de schaarse schapruimte. Meer dan de helft is tevreden over de drukkwaliteit, eenderde vindt dat er hier verdere verbeteringen mogelijk zijn.
Opvallende: tweederde van de fabrikanten is bereid een bescheiden prijsverhoging te accepteren als daarmee de kwaliteit geholpen is.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid