Overslaan en naar de inhoud gaan

Geuren kunnen winkelend publiek verleiden

Winkeliers en winkelketens zouden veel meer gebruik moeten maken van geuren om het publiek te verleiden tot aankopen.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Ze zouden zelf geuren moeten ontwikkelen die de waarde van hun merk vertegenwoordigen, concludeert Esther Dekker uit Dordrecht na een onderzoek naar geurbeleving. Dekker studeerde vrijetijdsmanagement aan de NHTV internationale hogeschool Breda.

related partner content for mobile comes here

Daarvoor maakte zij een afstudeerscriptie over de invloed van geuren als onderdeel van de belevingseconomie. Haar onderzoek, uitgevoerd bij Thermae Son in Son en Breugel, wordt uitgebracht door NRIT Media.

Dekker onderzocht de wellness-sector, maar denkt dat het gebruik van geuren veel breder kan worden ingezet. ‘Winkelketens zouden dan wel hun eigen geur moeten ontwikkelen die de waardes van het bedrijf, merk of winkel vertegenwoordigen. De geur van rookworst zou dan met de Hema geassocieerd kunnen worden, maar ik denk niet dat de geur van rookworst de Hema als merk vertegenwoordigt.'

Voor haar proef gebruikte ze een Finse sauna waarin ze twee groepen mensen liet zitten. De ene groep werd niet geconfronteerd met de geurenmix van eucalyptus, pepermunt en dennen en de andere wel. ‘De mensen die de geuren roken gingen positief associëren. Mensen die niet veel in de sauna waren geweest, stelden ook dat ze daar in de toekomst nu meer naar toe gaan (ANP).'

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in