Overslaan en naar de inhoud gaan

Netto mediabestedingen naar 1,86 miljard

De netto mediabestedingen zijn in de eerste zes maanden van 2007 met 2,7 procent gegroeid tot ruim 1,86 miljard euro. Opvallend was de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dit blijkt uit het Halfjaarrapport Netto Mediabestedingen dat Nielsen Media Research binnenkort publiceert. De printmedia zagen de advertentie-inkomsten toenemen met 2,8 pct. Die groei is volledig toe te schrijven aan dagbladen en huis-aan-huisbladen, die profiteerden van een toename van het aantal personeelsadvertenties als gevolg van de groeiende economie. Waar de kranten de mediabestedingen zagen stijgen, hadden zowel de publiekstijdschriften (-1,1 pct) als de  vak- en managementbladen (-0,8 pct) te maken met dalende advertentie-inkomsten.

related partner content for mobile comes here

De groei van de netto mediabestedingen aan online display advertising was in de eerste zes maanden van 2007 nog steeds hoog met 10,4 pct. Het lijkt er echter op dat de groei afvlakt: in het eerste halfjaar van 2006 stegen de bestedingen nog met bijna 43 pct, over heel 2006 bedroeg de stijging 41 pct. Bestedingen aan search engine marketing zijn in deze cijfers niet meegenomen.

De televisiemarkt kent een roerige tijd met in eerste instantie de geruchten en uiteindelijk de daadwerkelijke overname van Tien door RTL. Desondanks namen de bestedingen toe met 2,5 pct. Het gestegen bioscoopbezoek leidde niet tot een groei van de advertentie-inkomsten, want bioscopen zagen de mediabestedingen dalen met 8,6 pct. Ook radio liet in de eerste helft van 2007 een daling zien van 1 pct.

Binnen out of home noteerde ‘billboards’ met 10,5 pct de grootste groei in het eerste halfjaar van 2007. De netto mediabestedingen aan abri’s namen toe met 1,5 pct en binnen out of home daalde alleen vervoersreclame (20 pct). Hiermee stegen de totale bestedingen in de mediumcategorie out of home met 1,8 pct.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in