Overslaan en naar de inhoud gaan

NVM doet klanten tekort

Vandaag heeft de rechter uitspraak gedaan in de zaak die branchevereniging NVM heeft aangespannen tegen zoekallehuizen.nl.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Vandaag heeft de rechter gedaan in de zaak die branchevereniging NVM heeft aangespannen tegen
.

related partner content for mobile comes here

De NVM wilde dat de rechtbank Zoekallehuizen.nl zou verbieden om de gegevens te publiceren en beroept zich daarbij op auteursrecht en databankrecht.

Maar de rechter denkt er anders over. Zoekallehuizen mag gegevens van sites van NVM-makelaars blijven verzamelen en publiceren. Ook handelt de NVM in strijd met de Mededingingswet als de NVM haar makelaars adviseert om hun informatie te beschermen tegen de zoekmachine.

Over auteursrecht valt veel te zeggen. En ik snap dat je als partij sommige zaken wilt beschermen. Maar nooit ten koste van je klant. Wat ik namelijk het meest beschamende aan deze zaak vind, is dat de NVM haar klanten misbruikt in dit proces.

Als klant heb je er namelijk belang bij dat jouw huis, door zoveel mogelijk relevante, potentiele kopers bekeken kan worden. Alles wat dat tegen kan houden, is bij voorbaat slecht voor de verkopende partij. Maar daar heeft de NVM geen boodschap aan.

Een club die zo slecht met de belangen van haar klanten omgaat, kan beter de stekker uit het stopcontact trekken. Maar gezien de interne ruzie die daar gaande is over nieuwe initiatieven als en soortgelijke concepten, lost het probleem zichzelf op. En uiteindelijk zal de klant overwinnen.

En het rijtje met industrieën die denken veranderingen door het internet tegen te kunnen houden door vooral energie te stoppen in rechtzaken, waar vooral advocaten rijker van worden, wordt steeds langer. Ze hadden beter, of kunnen beter hun energie stoppen in creatieve oplossingen.

Muziekindustrie, reisindustrie, uitgeverijen, televisie etc. en nu dus ook de "onroerendgoed industrie". Wie gaat nu eens leren van de fouten die anderen telkens maken?

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in