Overslaan en naar de inhoud gaan

Nieuwe media geneuzel?

Ook ik was afgelopen donderdag bij de 1e Molblog-borrel. Daags na de borrel ontving ik een mail van collega-blogger Polle:
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Ook ik was afgelopen donderdag bij de . Daags na de borrel ontving ik een mail van collega-blogger Polle:

related partner content for mobile comes here

'(?) Dankjewel ook voor een lesje 'waarom-
zet-ik-al-dat-nieuwe-media-geneuzel-niet- rucksichtlos-in'. Misschien drijven we als blog-enthousiastelingen af en toe te ver door. (?)'

Laat ik het 'lesje' hier nog maar eens samenvatten.

Er zijn websites die leven op de motor van technologische innovatie of sociologische veranderingen (bv , , , /). Dat levert ook inspiratie voor websites van traditionele bedrijven.

Maar voor veel (traditionele) bedrijven is de vraag in hoeverre je voorop wilt lopen of mee moet gaan met dergelijke ontwikkelingen. De uitdaging is het zo slim mogelijk inzetten van nieuwe mogelijkheden, zonder je gek te laten maken door de veelheid van mogelijkheden.

Want al kan er technisch heel veel, je moet geen dingen doen alleen maar omdat het kán. Je zult altijd moeten blijven kijken naar een aantal basisvragen:

1. Zit je klant/doelgroep er op te wachten?
Wil je klant wel een weblog van de CEO lezen? Wie zit er te wachten op jouw nieuws via rss? Is een community over jouw product interessant?

2. Is er niet eerst basaler werk te doen?
Is de basis van je website op orde? Staat je informatie (bv aanbiedingen) er elke week tijdig en foutloos op? Werkt je website in alle gangbare browsers? Kan ik via de website het bedrijf benaderen en krijg ik dan ook antwoord?

3. Is het onderhoudbaar?
Heeft de CEO na 2 maanden nog steeds zin om te bloggen? Heb je voldoende (webredactie)capaciteit om interactie met je klanten te blijven onderhouden? Is er voldoende nieuws voor een wekelijks nieuwsbrief?

4. Zijn de nieuwe ontwikkelingen voldoende geïntegreerd in de bestaande activiteiten? Vult je nieuwe toepassing aan wat je via andere middelen niet kunt bereiken? Verwijs je met je andere (off line) middelen naar de nieuwe toepassing?

Twee voorbeelden die op het eerste oog helemaal niet revolutionair zijn, maar toch op een goede manier de mogelijkheden van internet benutten:

Voorbeeld 1. Inmiddels een klassieker: de (daar is ie weer, sorry): 1. gebleken relevant, goed ingeschat door de bedenkers, 2. de postbankwebsite werkt (inmiddels) naar behoren, dus was het tijd voor iets extraas, 3. (content)onderhoud is niet nodig, 4. na de buzz is het in de andere Postbankcommunicatie flink opgepakt.

Voorbeeld 2. Heel recent is dat is met een . 1. handige hulp bij de vraag 'wat en we vandaag?', 2. een stapje vooruit in interactiviteit als aanvulling op de bestaande informatieve website, 3. (content)onderhoud is niet nodig, 4. nu moet C1000 in de winkels en in andere communicatie gaan vertellen over de tool, want anders schiet het z'n doel voorbij.

Moraal van dit 'lesje': bekijk doorlopend welke mogelijkheden er zijn. Maar laat je niet gek maken. Dat lijkt een open deur, maar kan een valkuil zijn. Dat is voor nieuwe media overigens niet anders dan voor oude media.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in