Nog geen verbod op 'valse reclame'


Boodschappen als ‘Speciale aanbieding: alleen vandaag’, of brieven met ‘Gefeliciteerd, u heeft een prijs gewonnen' mogen niet meer in de EU. Veertien van de 27 EU-landen hebben de afspraken al helemaal omgezet in eigen wetten. Dertien landen, waaronder Nederland, deden dat nog niet.
Een woordvoerder van het ministerie van Economische Zaken in Den Haag tekent hierbij aan dat een wetsvoorstel om oneerlijke handelspraktijken tegen te gaan inmiddels is aangenomen door de Tweede Kamer, maar dat de Eerste Kamer er nog niet mee heeft ingestemd.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSDe zogenoemde Europese richtlijn 'Oneerlijke Commerciële Praktijken' bepaalt onder meer dat bedrijven kinderen niet mogen uitlokken tot het kopen van spullen. Ook zijn onbewezen claims ('tegen haaruitval') verboden, net als pyramideschema's, valse beloften over Europa-brede garanties en advertorials.
Ook onjuiste gezondheidsbeweringen op voedingsmiddelen mogen binnenkort niet meer. Het Europees Parlement heeft gisteren ingestemd met strengere regels.
Nederland is wel vaker een van de landen die een richtlijn niet op tijd in eigen regels heeft omgezet. Dat komt veelal door het langdurige parlementaire goedkeuringsproces. Brussel wil dat Nederland er haast mee maakt (ANP).
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid