Overslaan en naar de inhoud gaan

Nog geen verbod op 'valse reclame'

Valse, oneerlijke of misleidende reclameboodschappen zijn vanaf nu verboden in de Europese Unie. Maar niet in Nederland, want hier is de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Boodschappen als ‘Speciale aanbieding: alleen vandaag’, of brieven met ‘Gefeliciteerd, u heeft een prijs gewonnen' mogen niet meer in de EU. Veertien van de 27 EU-landen hebben de afspraken al helemaal omgezet in eigen wetten. Dertien landen, waaronder Nederland, deden dat nog niet.

related partner content for mobile comes here

Een woordvoerder van het ministerie van Economische Zaken in Den Haag tekent hierbij aan dat een wetsvoorstel om oneerlijke handelspraktijken tegen te gaan inmiddels is aangenomen door de Tweede Kamer, maar dat de Eerste Kamer er nog niet mee heeft ingestemd.

De zogenoemde Europese richtlijn 'Oneerlijke Commerciële Praktijken' bepaalt onder meer dat bedrijven kinderen niet mogen uitlokken tot het kopen van spullen. Ook zijn onbewezen claims ('tegen haaruitval') verboden, net als pyramideschema's, valse beloften over Europa-brede garanties en advertorials.

Ook onjuiste gezondheidsbeweringen op voedingsmiddelen mogen binnenkort niet meer. Het Europees Parlement heeft gisteren ingestemd met strengere regels.

Nederland is wel vaker een van de landen die een richtlijn niet op tijd in eigen regels heeft omgezet. Dat komt veelal door het langdurige parlementaire goedkeuringsproces. Brussel wil dat Nederland er haast mee maakt (ANP).

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in