Overslaan en naar de inhoud gaan

Nima: bezuinigen op marketing niet verstandig

De website van het Tijdschrift voor Marketing publiceerde onlangs enkele resultaten van de 13e editie van de UPS Europe Business Monitor.…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Directeur Petra M.J. Claessen, directeur NIMA Nederlands Instituut voor Marketing laat weten: ‘Vooropgesteld dat bedrijven doelgericht met hun marketingkosten omgaan, moet worden verondersteld dat de aangekondigde bezuinigingen in de eerste plaats voortkomen uit tegenvallende bedrijfsresultaten. Een stagnerende winstgevendheid kan het snelst worden gepareerd door in de kosten te snijden. Echter, op termijn biedt een slanke, marktgerichte organisatie meer soulaas. Met de nog altijd heersende onzekerheid over het herstel van de economie is het logisch dat de tering naar de nering wordt gezet. Een integrale ingreep in het budget voor marketing is in het algemeen gesproken echter te rigoureus. Marketingactiviteiten vormen de motor achter de omzetontwikkeling. Om de omzet zoveel mogelijk op peil te houden, kan beter anticyclisch gereageerd worden. Hoe verhoudt zich dat tot de noodzaak tot kostenbeheersing?

related partner content for mobile comes here

Een duurzame ondernemingsstrategie gaat gepaard met een regelmatig bij te stellen meerjarenvisie. De huidige economische dip diende zich al enkele jaren geleden aan, en was dus in zekere zin te voorzien. Wat toen niet voorspelbaar was, was de duur en de ernst er van. Het werd in de loop van de tijd wel steeds duidelijker dat de broekriem aangehaald moest worden. Het snijden op kosten is bij veel bedrijven al langer aan de gang. Toch blijken veel ondernemingen te lang gewacht te hebben met het maken van strategische keuzes.

De business heeft baat bij een focus op de kernactiviteiten, de ruggengraat van het bedrijf. Er zullen altijd activiteiten zijn die meer of minder bijdragen aan het bedrijfsresultaat. Bij de bepaling van de strategie worden keuzes gemaakt die het kostenniveau sterk kunnen beïnvloeden. Logischerwijs is het daarbij van belang dat de core-business niet aangetast wordt. De vraag is echter wat daaronder verstaan wordt. Het maakt nogal verschil of een leverancier stelt dat hij producten maakt, of dat hij producten verkoopt die in eigen beheer gemaakt zijn. In het laatste geval wordt de marketing nadrukkelijk tot de kernactiviteit gerekend. In het eerste geval is dat veel minder expliciet.
Een krachtige marketingstrategie met focus op de kernactiviteit maakt de concurrentiepositie sterker. Het marktaandeel wordt beschermd, en de winstgevendheid neemt toe. In mindere tijden biedt het een bedrijf de beste basis voor een gezond rendement, ook al is dat wellicht wat lager dan in betere tijden.

Het bovenstaande maakt duidelijk dat het voor bedrijven in zwaar weer belangrijk is tijdig strategische keuzes te maken om vervolgens hun kosten daarop te richten. Al het andere moet extra kritisch onder de loep worden genomen om er zonodig afscheid van te nemen. Voor wat het laatste betreft, kan er dan ook op marketingkosten bezuinigd worden. Met betrekking tot de kernactiviteit is het beter om het primaire doel in het oog te houden: winst maken. Echter, geen winst zonder omzet, en geen omzet zonder marketing.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in