Overslaan en naar de inhoud gaan

Best én leukst maakt winstgevend

Loyale klanten zijn pas winstgevend als ze hun merken niet alleen de beste maar ook de leukste vinden. Dat blijkt uit grootschalig…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De oude opvatting dat retentie alleen voldoende is voor een winstgevende relatie met klanten, is daarmee achterhaald gebleken.Deze inzichten zullen onderzoekers van Research International presenteren tijdens een werkontbijt in Capelle aan den IJssel op donderdag 5 februari 2004. Om te laten zien hoe dit in de praktijk werkt, zal Strategy Manager Guy de Sévaux van Orange stilstaan bij de merkwijziging van Dutchtone naar Orange. Hij zal vooral ingaan op de rol van het personeel bij het realiseren van externe verwachtingen.
In de wetenschap dat het binnenhalen van een nieuwe klant gemiddeld negen keer zo duur is als het behouden van een bestaande klant, is de aandacht de afgelopen decennia uitgegaan naar het ontwikkelen van loyale klanten. En jarenlang werd verondersteld dat trouwe klanten - klanten die herhaaldelijk aankopen doen - ook winstgevende klanten waren. Loyaliteit was retentie was winstgevendheid. Het blijkt een wassen neus. Tevreden klanten, trouwe klanten en terugkomende klanten zijn nog niet per se winstgevende klanten.
Het meten van retentie houdt immers alleen het meten van frequentie in, en niet van winstgevendheid van klanten. Zo kan het best zijn dat een klant heel regelmatig een bepaald product koopt, maar dit alleen doet als het product in de aanbieding is. Afgaande op retentie is dit een loyale klant. Maar het is geen winstgevende klant.

related partner content for mobile comes here

Loyale klanten zijn pas werkelijk winstgevend als ze middels up-selling (duurdere producten kopen van hetzelfde merk) of cross-selling (andere producten kopen van hetzelfde merk) aanzienlijk meer geld uitgeven bij een bedrijf. Maar wat beweegt klanten tot up-selling en wat beweegt klanten tot cross-selling? Voor de eerste keer in de geschiedenis van marketing heeft Research International daar de vinger achter weten te krijgen.
Uit het onderzoek blijkt dat klanten pas dan winstgevend gedrag gaan vertonen als ze zowel de prestaties van het merk goed vinden als heel erg van het merk houden. Niet retentie, maar liefde en prestatie zijn maatgevend voor winstgevend gedrag. Zo blijkt dat klanten die vooral de prestaties van het merk waarderen maar geen emotionele band koesteren, wel in staat zijn tot retentie maar minder tot cross-selling en al nauwelijks tot up-selling. Terwijl klanten die zowel een emotionele band met het merk koesteren als vinden dat het merk goed presteert, juist heel erg bereid zijn tot cross-selling en in zekere mate tot up-selling.
Research International ontwikkelde een matrix op basis waarvan alle merken volgens deze principes beoordeeld kunnen worden. Zodra die gegevens bekend zijn, kunnen bedrijven zich toeleggen op die noodzakelijke stappen om niet alleen loyale, maar vooral winstgevende klanten te ontwikkelen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in