Overslaan en naar de inhoud gaan

Nederlander doet nog weinig mee met deeleconomie

Een op de twintig Nederlanders (5%) heeft weleens geboekt via Airbnb, slechts 1% heeft wel eens gebruik gemaakt van Uber.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De online netwerken die inzetten op de deeleconomie zullen volgens de onderzoekers vooral moeten zorgen dat deze barrières worden weggenomen, willen ze hun diensten tot een succes kunnen maken.

Een op de tien heeft ervaring met deeleconomie
Eén op de tien consumenten heeft wel ervaring met de deeleconomie via online netwerken. Deze groep vind het delen makkelijk, goedkoop en vooral geschikt voor spullen die je maar één keer nodig heeft. Ze vinden het prettig om mensen te helpen, het geeft een goed gevoel en is goed voor de eigen portemonnee.

Ruim een derde van de respondenten daarentegen geeft aan nooit gebruik te zullen maken van producten of diensten die ze via online netwerken kunnen lenen of gebruiken. Vooral het uitlenen van de auto of de eigen woning ligt gevoelig. In dat geval moet er sowieso een vergoeding tegenover staan.

Uber groot in bekendheid, klein in gebruik
Uber is de bekendste aanbieders in de deeleconomie (56%), gevolgd door Airbnb (32%). Airbnb is echter het meest gebruikt. Een op de twintig Nederlanders (5%) heeft weleens via Airbnb geboekt. Dit terwijl slechts 1% weleens gebruik heeft gemaakt van Uber. Ter verklaring wijst Multiscope op de beperkte beschikbaarheid van Uber in Nederland.

Hoewel de bereidheid om te delen laag is onder Nederlanders, is de mening over netwerken die de mogelijkheid tot delen aanbieden over het algemeen hoog. Het meest positief is men over Ticketswap (95%), Thuisafgehaald.nl (94%), Peerby (92%) en Samenrijden.nl (88%). Het minst positief is de mening over Uber. Van de Nederlanders die  Uber kennen, is iets meer dan de helft (53%) positief.


Het onderzoek is uitgevoerd onder het Multiscope online consumentenpanel en ingevuld door in totaal duizend leden. 
 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in