Overslaan en naar de inhoud gaan

Monitor de buzz: 7 tips

Organisaties willen steeds vaker precies weten wat er over ze rondzoemt op het internet. Hoe zet je een goede monitoring op?
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Sociale media als Facebook en Twitter bieden iedereen die een probleem heeft met je bedrijf de gelegenheid om dat rond te bazuinen. Niet alleen aan familie en vrienden maar aan de hele virtuele wereld. Vooral door die enorme reikwijdte moet monitoring van sociale media deel gaan uitmaken van elke marketingtoolkit. Een doortimmerd monitoringprogramma zet je als volgt op:

related partner content for mobile comes here
  • Bepaal wat je doelen zijn (bijvoorbeeld: negatieve reviews met een bepaald percentage terugbrengen) en hoe je wilt meten of de baten van je monitoringprogramma tegen de kosten ervan opwegen.
  • Kies je monitoringtools. Begin met gratis tools als Google Alert of Yahoo Pipes. Met Brand Tags kun je zien hoe consumenten je merk ervaren. Technorati is het best voor blogmonitoring. En zoek op Facebook of MySpace op je bedrijfs- of merknaam. Betaalde tools bieden meer faciliteiten dan gratis programma’s.
  • Weet wanneer je wel en niet moet ingrijpen. Reageer niet op elk wissewasje. Dat kan je reputatie juist schaden.
  • Wees proactief en creëer een positieve buzz. Als je alleen maar reageert op negatieve respons, zit je continu in het defensief.
  • Als je je mengt in het gesprek op sociale netwerken, geef de mensen uit je doelgroep dan informatie waar ze ook echt wat aan hebben. Steek niet alleen maar de loftrompet over je bedrijf.
  • Maak voldoende tijd en mankracht vrij. Het is niet genoeg dat iemand van pr of marketing reageert op elk commentaar op je organisatie. Ook senior executives moeten erbij betrokken worden. Op sommige commentaren kan alleen het hoger management adequaat reageren.
  • Houd allerlei platforms in de gaten, want een buzz migreert vaak (bijvoorbeeld van Twitter via een blog of netwerk naar YouTube).

Bron: Marketing News

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in