Overslaan en naar de inhoud gaan

MarketingLive09: Paul Postma’s Breinchecklist voor managers

Op 9 juni is Paul Postma een van de sprekers tijdens MarketingLive 09. Het congres gaat over de spanning tussen buikgevoel en harde…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Er is nog plek, maar haast je om je aan te melden:

related partner content for mobile comes here

Paul presenteert in zijn nieuwe boek ook een breinchecklist voor managers. Vandaag de eerste zes aandachtspunten, die hij op marketinglive verder zal uitwerken. (Deelnemers aan het congres krijgen het boek van Paul Postma.)

1. Discussieer nooit op argumenten. Dat haalt niets uit. Ons brein neemt eerst een standpunt in, en verzint daarna de argumenten die erbij passen. Als die in discussie onderuit worden gehaald, bedenkt het brein moeiteloos nieuwe. Het standpunt blijft onaangeroerd.

2. Als een discussie naar jouw smaak de verkeerde kant opgaat, laat dan een plaatje zien, liefst met aantrekkelijk ogende mensen. Het brein focust daar onafwendbaar op, en vergeet de ongewenste discussie. Gebruik dat moment om een nieuwe richting in te slaan.

3. Neem geen belangrijke besluiten als je verdrietig bent. Door de lage activiteit in de prefrontale cortex tijdens droefheid kan het brein weinig zinnigs meer bedenken. Eerst vrolijk worden.

4. Wees extra kritisch op voorstellen met een voor de hand liggende oplossing. Wat voor de hand ligt, neemt het brein aan voor waar, ook als er bij nadere beschouwing niets van deugt.

5. Je kunt je brein niet vergroten, wel trainen. Dat helpt, net als bijvoorbeeld bij hardlopen en pianospelen.

6. De suggestie dat je maar 10% van je brein gebruikt en dus 90% over hebt is een broodje aap verhaal. Deze verhouding duidt op de efficiency van de werking van het brein, en betekent niet dat je 90% nog niet gebruikt. Computers draaien ook niet op 100% van hun capaciteit. Bij je brein krijg je daar maar hoofdpijn van.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in