Overslaan en naar de inhoud gaan

Jumbo opent solidaire koelkast tegen probleem van stijgende armoede

'Meedoen met Open Fridge is eenvoudig: koop een vers product in de winkel en leg het in de koelkast, of pak er iets uit.'
Jumbo en Whirlpool maken probleem van stijgende armoede bespreekbaar en openen solidaire koelkast 
Jumbo en Whirlpool maken probleem van stijgende armoede bespreekbaar en openen solidaire koelkast 
Jumbo en Whirlpool maken probleem van stijgende armoede bespreekbaar en openen solidaire koelkast 
Jumbo en Whirlpool maken probleem van stijgende armoede bespreekbaar en openen solidaire koelkast 

In vier Jumbowinkels staat nu de Open Fridge. Met het initiatief vraagt de supermarkt klanten solidair te zijn met de mensen die minder tot niets te besteden hebben. Klanten kunnen volgens Jumbo een vers product of maaltijd aanschaffen om deze te doneren, ‘in’ de koelkast, voor iemand die het meer nodig heeft. ‘Deze persoon kan het dan zo uit de Open Fridge pakken.’ Met het project wil initiatiefnemer Jumbo, met behulp van Whirlpool, het probleem van de stijgende armoede in Nederland bespreekbaar maken. Jumbo zegt naast de donaties van klanten zelf ook te helpen de koelkast gevuld te houden.

related partner content for mobile comes here

'Schaamte wegnemen'

Het betreft een lokaal initiatief, opgezet door ondernemer Remco Bertens van Jumbo: ‘In Nederland leven meer dan één miljoen mensen onder de armoedegrens. Deze mensen blijven vaak anoniem, maar het zijn ook buurtgenoten, vrienden of collega’s. Met de Open Fridge maken we het armoedeprobleem bespreekbaar en willen we schaamte wegnemen. Samen zorgen we ervoor dat er altijd verse producten beschikbaar zijn voor gezinnen die dat goed kunnen gebruiken.’ 

Het initiatief wordt vanuit de deelnemende winkels zelf gecommuniceerd naar klanten. Bertens reageert op de vraag of het concept landelijk navolging geniet: 'Zoals gezegd is het een sociaal project, de opzet is ook behoorlijk groot en natuurlijk geen onderdeel van de standaard winkellay-out. We willen kijken of klanten er gebruik van maken, of ze solidariteit tonen. Dat gaan we evalueren en daarna kijken we wel wat de vervolgstappen zijn.'

Tekst loopt verder onder de banner.

Jumbo en Whirlpool maken probleem van stijgende armoede bespreekbaar en openen solidaire koelkast 
Jumbo en Whirlpool maken probleem van stijgende armoede bespreekbaar en openen solidaire koelkast 

'Toegang tot verse producten'

Om de activatie mogelijk te maken levert Whirlpool Nederland de benodigde materialen en koelkasten. Mark Kooistra van Whirlpool: ‘Wij vinden dat ieder gezin toegang verdient tot verse producten, voor een gezond leven, want veel mensen hebben het nu moeilijk. De Open Fridge geeft iedereen die de winkel bezoekt de mogelijkheid om iets extra’s voor het avondeten mee te nemen, ook als het boodschappenbudget het even niet toelaat. Denk hierbij aan essentiële producten zoals verse groenten, fruit of vlees.’

Meedoen

Meedoen aan de actie is volgens Bertens heel eenvoudig: ‘Koop een vers product in de winkel en leg het in de Open Fridge, of je pakt gewoon iets uit de koelkast. Het kan spannend zijn: je weet namelijk niet voor wie je iets extra’s koopt. We weten wel dat het goed voelt om iets te geven en je kunt ervan uit gaan dat je donatie goed terecht komt. Niets gaat verloren: overgebleven producten worden gedoneerd aan de lokale voedselbank van Voedselbanken Nederland.’

De Open Fridge is te vinden in Jumbo Etten-Leur Geerkade, Jumbo Terheijden, Jumbo Ulvenhout en Jumbo Etten-Leur Kerkwerve.

Lees ook: 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in