Honda wil niet volwassen worden
Honda Motor is de Peter Pan onder de grote autobedrijven. Het bedrijf doet er alles aan aan niet tot de grote jongens toe te treden. Terwijl concerns als DaimlerChrysler, RenaultNissan en Volkswagen ingezet hebben op fusies en schaalvergroting, heeft Honda steeds zijn eigen koers gevolgd en vrijwel elke alliantie afgewezen. Het eigenwijze karakter van Honda blijkt bijvoorbeeld uit het feit dat de Japanners hebben geïnvesteerd in de productie van robotten en business jets. Het heeft ook zijn voordelen om niet te groot te worden, want dan ben je als bedrijf meer wendbaar en kun je sneller opereren. Bij de lancering van de Fit, een nieuwe compacte auto, was de belangstelling van de dealers zo groot dat de introductie drie maanden werd vervroegd. Zoiets zou in de grotere concerns ondenkbaar zijn. En met de mini-vans was Honda laat, maar het bedrijf slaagde er wel in een overgebleven niche te vinden die behoorlijk rendabel is. Zo slaagt Honda er nog steeds in de rol van underdog in autoland te vervullen. Intussen is het Japanse autobedrijf wel nummer zeven van de wereld geworden, en mag het zich ook een van de meest winstgevende autoconcerns noemen. Maar of het de opvolger van Hiroyuki Yoshino, de huidige CEO, lukt om bij de groeiende omvang de Peter Pan-cultuur te handhaven, is afwachten.
<#FONT SIZE=1>Bron: fortune<#/FONT>
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid