Overslaan en naar de inhoud gaan

Honda wil niet volwassen worden

Honda, de jongste van de grote automakers, wil nog steeds niet volwassen worden. Tot nu toe met succes. Maar kan het zich permitteren om…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Honda Motor is de Peter Pan onder de grote autobedrijven. Het bedrijf doet er alles aan aan niet tot de grote jongens toe te treden. Terwijl concerns als DaimlerChrysler, RenaultNissan en Volkswagen ingezet hebben op fusies en schaalvergroting, heeft Honda steeds zijn eigen koers gevolgd en vrijwel elke alliantie afgewezen. Het eigenwijze karakter van Honda blijkt bijvoorbeeld uit het feit dat de Japanners hebben geïnvesteerd in de productie van robotten en business jets. Het heeft ook zijn voordelen om niet te groot te worden, want dan ben je als bedrijf meer wendbaar en kun je sneller opereren. Bij de lancering van de Fit, een nieuwe compacte auto, was de belangstelling van de dealers zo groot dat de introductie drie maanden werd vervroegd. Zoiets zou in de grotere concerns ondenkbaar zijn. En met de mini-vans was Honda laat, maar het bedrijf slaagde er wel in een overgebleven niche te vinden die behoorlijk rendabel is. Zo slaagt Honda er nog steeds in de rol van underdog in autoland te vervullen. Intussen is het Japanse autobedrijf wel nummer zeven van de wereld geworden, en mag het zich ook een van de meest winstgevende autoconcerns noemen. Maar of het de opvolger van Hiroyuki Yoshino, de huidige CEO, lukt om bij de groeiende omvang de Peter Pan-cultuur te handhaven, is afwachten.

related partner content for mobile comes here

< SIZE=1>Bron: fortune<#/FONT>

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in