Hoe kom je de recessie door?
Misschien zit er een recessie aan te komen. Managers moeten zich in elk geval aan een paar principes houden. Fortune zette er vier onder…

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
In wezen is het niet relevant of er officieel nu wel of geen recessie uitbreekt, zegt boardroomadviseur en managementgoeroe Ram Charan. Het enige wat telt, is welke impact de economische terugval heeft op je bedrijf. Veel hangt natuurlijk af van het specifieke bedrijf, maar het volgende is altijd van toepassing:
related partner content for mobile comes here
related partner content comes here
- Blijf bouwen. Veel executives zullen de neiging hebben om te besparen. Dat is prima, maar bezuinig niet op productontwikkeling, innovatie en brandbuilding. Offer je toekomst niet op.
- Communiceer intensief. Verzamel de informatie waar de klantenactie plaatsvindt en zorg ervoor dat die informatie snel bij uitvoerders terechtkomt. Dat moeten bedrijven op zich natuurlijk altijd al doen, maar bij economische tegenwind moet je de besluitvorming versnellen.
- Evalueer je klanten. Wie zijn je risicovolle(re) klanten, de afnemers met weinig cash en de afnemers die in betalingsproblemen zouden kunnen komen? Moet je ze blijven leveren?
- Bezuinig niet over de hele breedte. Bespaar alleen op de kosten waar dat zinnig is. Bezuinig doelgericht.
Bron: Fortune
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid