
In wezen is het niet relevant of er officieel nu wel of geen recessie uitbreekt, zegt boardroomadviseur en managementgoeroe Ram Charan. Het enige wat telt, is welke impact de economische terugval heeft op je bedrijf. Veel hangt natuurlijk af van het specifieke bedrijf, maar het volgende is altijd van toepassing:
- Blijf bouwen. Veel executives zullen de neiging hebben om te besparen. Dat is prima, maar bezuinig niet op productontwikkeling, innovatie en brandbuilding. Offer je toekomst niet op.
- Communiceer intensief. Verzamel de informatie waar de klantenactie plaatsvindt en zorg ervoor dat die informatie snel bij uitvoerders terechtkomt. Dat moeten bedrijven op zich natuurlijk altijd al doen, maar bij economische tegenwind moet je de besluitvorming versnellen.
- Evalueer je klanten. Wie zijn je risicovolle(re) klanten, de afnemers met weinig cash en de afnemers die in betalingsproblemen zouden kunnen komen? Moet je ze blijven leveren?
- Bezuinig niet over de hele breedte. Bespaar alleen op de kosten waar dat zinnig is. Bezuinig doelgericht.
Bron: Fortune
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee