Overslaan en naar de inhoud gaan

Marketing op online handelsplaatsen, 7 tips

Wat zijn de trends in online handelsplaatsen als Marktplaats en Speurders.nl, en wat kunnen marketeers hiermee? Léon Kramer, Business…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Een site als Speurders.nl wordt allang niet meer alleen maar gebruikt om tweedehands spulletjes aan te schaffen. Per maand zoeken 2,8 miljoen unieke bezoekers op de online handelsplaats naar gebruikte, maar ook steeds vaker nieuwe producten. De site staat daarmee achter marktleider Marktplaats.nl, die 7,2 mil-joen bezoekers per maand telt.

related partner content for mobile comes here

Léon Kramer legt de ontwikkeling uit: ‘Eigenlijk waren we vroeger de vrijmarkt, nu moet je ons zien als de Kalverstraat waar particulieren op kleedjes voor de etalages van bedrijven zitten. Lijnen tussen gebruikt en nieuw vervagen.’

Mensen komen op een online handelsplaats om zich te oriënteren, maar 50 procent van het bezoek heeft ook een koopintentie. Kramer: ‘Ze wegen bij ons hun beslissing af tussen tweedehands en nieuw, ze kopen en ze verkopen. Drie behoeftes op 1 site. Ik denk dat generieke sites als Marktplaats en Speurders.nl in de toekomst de vergelijkingssites en de verticals zullen opeten. En dat gaat sneller dan je denkt. Generieke sites die top-of-mind zijn gaan een veel grotere rol spelen, omdat ze op een simpele manier van een zoektocht een vindtocht kunnen maken. Verticale sites hebben alleen nog kans als ze toegevoegde waarde bieden. Alleen aanbod is voor hen niet meer genoeg.’

Marketeers lijken zich deze ontwikkeling in consumentengedrag nog niet te beseffen. Kramer kijkt kritisch naar een aantal ontwikkelingen in online marketing. Met name naar het ‘papegaaigedrag met betrekking tot search en Google’, aldus Kramer: ‘Tegenwoordig is search het ‘ding’, dus krijg je prijsopdrijving omdat iedereen het doet. Maar het is een eenzijdige kijk op marketingcommunicatie. Denk ook eens aan andere elementen van de marketingmix; branding, positionering, mindsetting, top-of-mind positie... Denk niet alleen seo, sea, en afrekenen: je moet nog steeds aanwezig zijn in het umfeld van jouw doelgroep, en waar de beslissingen worden genomen.

'Daarnaast: iedereen denkt aan weblogs en Hyves als het gaat om ugc, maar de online handelplaatsen hebben user generated content uitgevonden. Toch worden handelsplaatsen nooit genoemd als ugc-voorbeeld. Hoe komt dat toch?’

Kramer heeft een aantal tips voor marketeers die het maximale rendement willen halen op een online handelsplaats:

  • Een online handelsplaats is een kans, geen bedreiging.
  • Het gehele AIDA-proces vindt plaats op handelsplaatsen, zorg dat je erbij bent.
  • Banners en buttons? Prima, maar contentintegratie kan beter uitwerken. Bedenk dat mensen op een online handelsplaats naar iets op zoek zijn. Hoe specifieker, hoe beter.
  • Staar je niet blind op search maar investeer ook in je merk. Denk aan je brandingwaarde en aan hy-bride modellen; branding en sales horen bij elkaar.
  • Houd niet vast op traffic naar je eigen site, maar zorg voor aanwezigheid op die plekken waar jouw doelgroep zich beweegt. Denk buiten kaders.
  • Bij community denk je meestal niet direct aan handelsplaatsen, maar het is wel een sterke en brede community.
  • Een consument heeft een persoonlijke top 10 websites. De eerste 2 plekken staan vrij vast, maar de overige acht niet. Zorg dat je gebruik maakt van deze individuele top 10 van de consumenten. Sluit partnerships.

Léon Kramer spreekt vanavond bij over de ontwikkelingen in online handelsplaatsen, over de professionalisering in deze branche en wat marketeers met deze trends kunnen. De avond start om 19.30, in Felix Meritis.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in