Overslaan en naar de inhoud gaan

Heineken-directeur verbolgen over dreigende dwangsom statiegeldblikjes: ‘Dit doet ons echt pijn’

Hans Böhm schrijft dat ‘oprechte intenties’ van Heineken onterecht in twijfel worden getrokken.
Beelden uit komende Heineken-campagne voor statiegeld op blikjes
Beelden uit komende Heineken-campagne voor statiegeld op blikjes
Beelden uit komende Heineken-campagne voor statiegeld op blikjes
Beelden uit komende Heineken-campagne voor statiegeld op blikjes

Hans Böhm, algemeen-directeur van Heineken Nederland, heeft ontstemd gereageerd op de dreigende dwangsom en kritiek op de bierbrouwer omdat die nog blikjes zonder statiegeld maakt, terwijl dit sinds 1 april verplicht is.

related partner content for mobile comes here

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft Heineken een dwangsom in het vooruitzicht gesteld van 15 cent per onterecht in de handel gebracht blikje. Het bedrag kan oplopen tot een maximum van 1 miljoen euro en nog worden verhoogd als Heineken de regels blijft negeren.

Hans Böhm schrijft dat de negatieve berichtgeving hem heeft geraakt: ‘Dit doet ons echt pijn. Niet omdat we nu de kop van jut zijn, maar omdat onze oprechte intenties in twijfel worden getrokken.’

Verschil inzicht

Heineken was er volgens de algemeen-directeur van overtuigd dat tijdens de transitieperiode voor een deel van zijn producten blik zonder statiegeld kon produceren- en afvullen.

Böhm: ‘Deze planning hebben we in januari met de handhavende organisatie de ILT gedeeld en we hebben daarover geen vragen gekregen. Het blijkt nu dat we daarover van inzicht verschillen.’

Er is nog geen sprake van een boete, schrijft Böhm. ‘In haar aankondiging heeft de ILT ons helder uitgelegd aan welke regels en planning we in hun ogen moeten voldoen.’

'Verwacht geen boete' 

Hij stelt zich aan de gestelde termijn te houden. ‘Daar bestaat geen enkele twijfel over. Uiteindelijk verwachten ook geen boete. Het betekent wel dat we meer materiaal als blik en karton moeten weggooien dan we oorspronkelijk gepland hadden. Dat steekt ons wel.’ 

Bohm belooft dat Heineken zijn merkkracht nu gaat inzetten voor een ‘Nederland zonder zwerfafval’ en om de doelstellingen op blik inzamelen te halen.  

Onderdeel daarvan is een grote campagne ‘voor de grootste uitdaging van het statiegeldsysteem: het veranderen van het consumentengedrag’. Bohm deelde al een aantal uitingen daarvan.

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in