‘Geen 16? Geen druppel’ werkt voor jongeren Amstelland


Het percentage ondervraagde tweedeklassers dat recent een alcoholisch drankje nam daalde van bijna 50 procent in 2005 naar 20 procent in 2009, blijkt uit het onderzoek van de GGD onder tweedeklassers en vierdeklassers in regio Amstelland (Amstelveen, Ouder-Amstel, Aalsmeer en Uithoorn). Het aantal overmatig drinkende tweedeklassers daalde van 23 naar 13 procent in dezelfde periode. Onder vierdeklassers nam het alcoholgebruik met ongeveer 20 procent af.
"De boodschap van de campagnes die waarschuwen voor alcohol onder de 16 jaar is opgepikt," verklaart onderzoekster Claudia Verhagen de stevige daling van het alcoholgebruik onder jongeren tegenover De Pers. "We hebben de scholieren gevraagd wat hun ouders van alcohol vinden. In 2009 gaven meer jongeren aan dat hun ouders het niet goed vinden dat ze alcohol drinken, dan in 2005. De campagne ‘Alcohol onder de 16? Nog even niet’ startte in 2006. Er is duidelijk een parallel te zien met de reacties van ouders." De huidige campagne is al enige tijd aangescherpt tot#039;Alcohol onder de 16? Geen druppel'"> 'Alcohol onder de 16? Geen druppel'.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSHet onderzoek wijst ook uit dat roken en drugsgebruik zijn afgenomen. Meer over het onderzoek
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid