Overslaan en naar de inhoud gaan

Fuck de leest

Branchevervaging van doodzonde naar de nieuwe norm.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Ik dacht altijd al dat mijn vader een sukkel was, maar nu wist ik het zeker. Halverwege de studie Commerciële Economie kreeg ik zomaar de wijsheid in pacht. En zou die ouwe weleens even vertellen hoe hij zijn bedrijf moest bestieren: “Zeker nooit van Kotler, Porter of Mintzberg gehoord pa?”. En als hij er voor alle zekerheid een bedrijfje naast wilde zetten: “Oei, focus vader! Schoenmaker, blijf bij je leest”. Gelukkig was hij aan twee oren Oost-Indisch doof en bleef op meerdere paarden wedden. Anders had ik hem met die geweldige inzichten meerdere malen het faillissement ingejaagd.

related partner content for mobile comes here

Marketinggoeroe‘s hebben een halve eeuw gezworen bij focus en scherpe keuzes. Wie hier niet naar luisterde, werd afgedaan als sjacheraar. Als Malle Pietje die maar wat aanrommelde in zijn winkeltje. Uit de band springen deed je niet. Uitzonderingen daargelaten zoals Shell en Kruidvat die het toch maar aanrommelden tot marktleider in respectievelijk handdoeken en klassieke muziek.

Tegenwoordig is het hek van de dam. De Mediamarkt verkocht Uggs en ontketende onlangs een fietsenoorlog. Het Parool doet behalve in krant ook in wijn, boek en in columnistenoptredens. Bij de Praxis laat je tegenwoordig tijdens het wachten bij de houtzagerij –ik lieg niet- je konijn inenten tegen Myxomatose. En bij de Hema is de verkoop van een notaris naast de rookworst inmiddels zo gewoon dat klanten nog weleens de verkeerde in het mandje gooien. Gekkigheid waar Cup-a-Soup graag grappen over maakte: “Ga je naar binnen voor panty’s, kom je naar buiten met een krabpaal”.

Gekkigheid is nu de norm. Marketingautisten hebben hun haar losgegooid en branchevervaging ontdekt als hét nieuwe businessmodel. En dan hebben we het niet over laffe loss leaders, aanbiedinkjes onder de kostprijs. Valse voorwendselen waarmee klanten de winkel ingelokt worden. Maar over assortimenten waarin altijd en overal een steekje los is. Klanten verwachten in de Mediamarkt gewoon Green Eggs, Uggs en Opels. En wie een Action binnenloopt, ziet dat mensen zich niet storen aan rommelige partijtjes, maar er juist griezelig hebberig van worden.

We hebben de leest dus afgezonken in een fjord. Die ouwe heb ik mijn excuus aangeboden. En op kantoor bieden we onze klanten sindskort ook een hoortest, hengelsportartikelen en levend aas. Niet aan te slepen.

Deze column staat vandaag ook in Het Parool

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in