Overslaan en naar de inhoud gaan

Martijn van Dam (EZ) roept Wakker Dier op tot betere communicatie over kiloknallers

‘Niet gewenst dat Wakker Dier de consument op het verkeerde been zet’
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Staatssecretaris Martijn van Dam van Economische Zaken vindt ‘het niet gewenst’ dat Wakker Dier ’de consument op het verkeerde been zet’ met zijn campagne tegen kiloknallers. Hij dit naar aanleiding van Kamervragen over de nieuwe definitie die Wakker Dier hanteert van kiloknallers.

related partner content for mobile comes here

Manipuleren

VVD-kamerleden Helma Lodders en Remco Bosma spreken van ‘manipulatie van de publieke opinie’, omdat Wakker Dier nu al het vlees dat geen erkend dierenwelzijnskeurmerk draagt onder de kiloknallers schaart. Door deze strengere criteria zouden er nu 40% meer kiloknallers zijn dan in 2015.

Het staat de Stichting Wakker Dier vrij om haar eigen definitie van kiloknaller aan te passen, schrijft Van Dam. Maar zij moet ‘deze aanpassing wel helder communiceren naar het brede publiek, zeker als door de nieuwe definitie een stijging wordt gesuggereerd die er bij het handhaven van de oorspronkelijke definitie niet of minder sterk zou zijn geweest’.

Appels met appels

Wakker Dier reageert op de kritiek met een aan Van Dam. De stichting geeft aan dat er wel degelijk  open en goed is gecommuniceerd over de nieuwe definitie van kiloknallers. ‘Deze definitie hebben wij in november aan u, aan de pers én aan alle supermarkten mede gedeeld en staat bovendien uitgebreid uitgelegd op onze website.’

Bovendien heeft Wakker Dier de nieuwe definitie met terugwerkende kracht gehanteerd. De 40% stijging van kiloknallers ‘is dan ook werkelijk een stijging van 40% waarbij appels met appels zijn vergeleken. Niet met peren’.

Foto: ANP, Koen van Weel

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in