Drie trendwatchers over trends in 2013


In het januarinummer van Tijdschrift voor Marketing geven onder andere Hilde Roothart, Tom Kniesmeijer en Marcel Bullinga hun visie op 2013.
Hoe gedragen consumenten zich het komende jaar, welke trends zijn er, en wat betekent dat voor marketeers? Molblog zocht ze op en zette de meningen op film.
Naked & Proud
Marcel Bullinga, Futurecheck: ‘We willen op onze wenken bediend worden, maar we houden er niet van bekeken te worden. Dat is de dunne lijn tussen merken met een beschaafde voet tussen de consumentendeur en agressieve Big Brother-neuromarketing. De enig toegestane big brother is: jijzelf. Google, Facebook en appmakers hebben dat nog niet door, maar gelukkig zijn binnenkort onze geheimen en jeugdzondes weer veilig met de selfdestruct images van Snapchat. In de Plukboerderij is inzage in teeltplan en boekhouding vanzelfsprekend, omdat de klant deelt in risico en oogst. 100% transparant - zolang we zelf maar de baas zijn. Naked & Proud dus.’
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
Meer doen met minder
Bullinga vervolgt: ‘Hollands symbool van welvaren in 2013 is niet langer de Friese bonte maar de Tibetaanse yak. Die heeft zichzelf genetisch aangepast aan leven met minder: minder zuurstof, minder gras. En toch meer melk produceren. Dat moesten wij ook maar eens gaan doen.’
Schuld
Hilde Roothart, Trendslator: ‘Het kenmerk van deze tijd is schuld. Landen en consumenten zitten tot hun nek toe in de schuld. We moeten terugbetalen, boete doen. De afgelopen tijd zijn we onszelf voorbijgerend en we zijn daarbij gestruikeld. Als we op basis van nederigheid en bescheidenheid - want hoogmoed komt voor de val- weer opstaan, moeten we eerst opnieuw leren lopen. Ons evenwicht zoeken en de juiste balans vinden tussen winst en verlies, schaarste en overvloed, schuld en boete. Niet de economie is de basis van ons leven, maar de natuur. Zonder water en brood kan niemand leven. In de natuur houden groei en krimp, zomer en winter, leven en dood elkaar in balans. We hoeven niet tomeloos te groeien, meer, groter, sneller, maar moeten soms knielen en buigen, afbreken en loslaten.’
Roothart: ‘Wie kijkt naar de trends voor 2013 (respect, love, care, trust, balance, grow en invent), ziet dat we ons creatieve denken en ons scheppende vermogen in moeten zetten om nieuwe mogelijkheden te bedenken en te bouwen aan een betere toekomst. Dan kunnen de welvaartsstaat en de consumptiemaatschappij verdwijnen om plaats te maken voor een welzijnsmaatschappij en een kringloopeconomie.’
Sociale actie
Tom Kniesmeijer: ‘De ouderwetse huiskamer is online gegaan. Wie kijkt er nog alleen tv? Eerst even Facebook aanzetten, dan gezamenlijk commentaar leveren. Het wijst echter vooral naar een groter sociaal fenomeen. Dé ontwikkeling voor 2013 is het collectieve bediscussiëren van sociale problemen. En uit het Sociale Kijken volgt steeds vaker ook Sociale Actie. Mensen die merken dat hun visie gedeeld wordt, voelen zich gesterkt en ondernemen gezamenlijk actie.’
Knieseijer vervolgt: ‘De standaardvraag van journalisten, ‘kunt u het probleem in twee zinnen samenvatten?’ gaat in 2013 irriteren. De wereld is ingewikkeld en alles hangt met alles samen. Maar we duiken in die samenhang. Bas Heijne in NRC Handelsblad: 'Het grote zwelgen in subjectiviteit gaat voorbij. Geef ons deskundigheid, geef ons feiten.' Hoe kan het dat ik vijf euro neertel voor een Frappuccino, terwijl het bedrijf erachter claimt verlies te maken, maar wel miljoenen wegsluist via Nederlandse schaduwbanken? We willen weten hoe het zit.’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid