Overslaan en naar de inhoud gaan

Creatieven moeten leren onderzoeken

Onderzoek wordt vaak gezien als de ‘terminator’ van creatief werk. Dat zou niet nodig zijn, als er minder slecht creatief werk…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Onderzoekers krijgen nogal eens het verwijt dat ze onvoldoende nieuwe tools ontwikkelen voor een veranderende reclamewereld. Ironisch, in een wereld die zich zelf met hand en tand verzet tegen verandering.

related partner content for mobile comes here

Onderzoekers, ondertussen, beklagen zich erover dat ze vaak zeer middelmatig creatief werk moeten onderzoeken, en dat ze bovendien niet gebriefd worden door de creatief omtrent hoe zijn werk zou moeten werken. Oorzaken? Onder meer dat er grote deadlinedruk heerst, creatief directeuren hun creatieve teams niet voor het hoofd durven te stoten (een creatief directeur is niet perse een goed (conflict)manager) en creatieven carrière maken door prijzen te winnen, niet door de klant te behagen.

Onderzoek zou daarom veel eerder in het creatieve proces moeten zitten. En dan niet extern, want dat zou terecht als heel kwetsbaar en bedreigend worden ervaren. Maar als tool dat het creatieve team zelf kan toepassen om ideeën te toetsen, zodat het leerproces een privé-aangelegenheid blijft. Verder zou het nuttig zijn om creatieven de voordelen van vroegtijdig kwalitatief onderzoek bij te brengen, dit ook aan te leren op de opleidingen, en creatief directeuren op managementtraining te sturen.

Bron: Admap

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in