Creatieven moeten leren onderzoeken
Onderzoekers krijgen nogal eens het verwijt dat ze onvoldoende nieuwe tools ontwikkelen voor een veranderende reclamewereld. Ironisch, in een wereld die zich zelf met hand en tand verzet tegen verandering.
Onderzoekers, ondertussen, beklagen zich erover dat ze vaak zeer middelmatig creatief werk moeten onderzoeken, en dat ze bovendien niet gebriefd worden door de creatief omtrent hoe zijn werk zou moeten werken. Oorzaken? Onder meer dat er grote deadlinedruk heerst, creatief directeuren hun creatieve teams niet voor het hoofd durven te stoten (een creatief directeur is niet perse een goed (conflict)manager) en creatieven carrière maken door prijzen te winnen, niet door de klant te behagen.
Vacatures
Accountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaOnderzoek zou daarom veel eerder in het creatieve proces moeten zitten. En dan niet extern, want dat zou terecht als heel kwetsbaar en bedreigend worden ervaren. Maar als tool dat het creatieve team zelf kan toepassen om ideeën te toetsen, zodat het leerproces een privé-aangelegenheid blijft. Verder zou het nuttig zijn om creatieven de voordelen van vroegtijdig kwalitatief onderzoek bij te brengen, dit ook aan te leren op de opleidingen, en creatief directeuren op managementtraining te sturen.
Bron: Admap
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid