Consumentengedrag wordt paradoxaler


Het consumentengedrag wordt steeds paradoxaler. Door de recessie gaan consumenten steeds meer op de kleintjes letten, waardoor discounters als Aldi en MediaMarkt floreren en andere aanbieders zich ook in de prijzenslag storten. Tegelijk wentelen diezelfde consumenten zich graag in luxe. De Italiaanse designmeubeltjes gaan nog steeds als warme broodjes over de toonbank, vijfsterrenhotels gaat het goed, dure modellen van Puma en Adidas zijn niet aan te slepen, het laatste BMW-model verkoopt prima, en de consument betaalt grif vijf euro voor een Latte machiato grande bij Starbucks. De consument, een hybrider wezen is nauwelijks denkbaar.
Consequentie is dat merken en aanbieders aan de randen van het spectrum floreren. De pijn zit vooral bij de grote middenmoot. Die zijn vaak, om met Michael Porter te spreken, stuck in the middle. Dat menigeen, ondanks de recessie, toch zo nu en dan valt voor luxe goederen, kan gezien worden als een democratisering van de vraag. Met name in de middenklasse. Neem Duitsland. Daar verdrievoudigde de laatste tien jaar het aantal huishoudens met een jaarinkomen van ten minste 75.000 euro. Het extra inkomen gaat vooral op aan laten we zeggen de leuke dingen des levens. Vooral vrouwen wentelen zich in luxe; ze trouwen later, krijgen op latere leeftijd kinderen, verdienen meer en willen hun toenemende stress graag stillen met de aanschaf van luxegoederen.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS<#FONT SIZE=1>Bron: Absatzwirtschaft<#/FONT>
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid