Overslaan en naar de inhoud gaan

Consumentengedrag wordt paradoxaler

Consumenten zijn dol op scherpe aanbiedingen en lopen de deuren van de Aldi’s van deze wereld plat. Tegelijk verwennen ze zichzelf met de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het consumentengedrag wordt steeds paradoxaler. Door de recessie gaan consumenten steeds meer op de kleintjes letten, waardoor discounters als Aldi en MediaMarkt floreren en andere aanbieders zich ook in de prijzenslag storten. Tegelijk wentelen diezelfde consumenten zich graag in luxe. De Italiaanse designmeubeltjes gaan nog steeds als warme broodjes over de toonbank, vijfsterrenhotels gaat het goed, dure modellen van Puma en Adidas zijn niet aan te slepen, het laatste BMW-model verkoopt prima, en de consument betaalt grif vijf euro voor een Latte machiato grande bij Starbucks. De consument, een hybrider wezen is nauwelijks denkbaar.

related partner content for mobile comes here

Consequentie is dat merken en aanbieders aan de randen van het spectrum floreren. De pijn zit vooral bij de grote middenmoot. Die zijn vaak, om met Michael Porter te spreken, stuck in the middle. Dat menigeen, ondanks de recessie, toch zo nu en dan valt voor luxe goederen, kan gezien worden als een democratisering van de vraag. Met name in de middenklasse. Neem Duitsland. Daar verdrievoudigde de laatste tien jaar het aantal huishoudens met een jaarinkomen van ten minste 75.000 euro. Het extra inkomen gaat vooral op aan laten we zeggen de leuke dingen des levens. Vooral vrouwen wentelen zich in luxe; ze trouwen later, krijgen op latere leeftijd kinderen, verdienen meer en willen hun toenemende stress graag stillen met de aanschaf van luxegoederen.

< SIZE=1>Bron: Absatzwirtschaft<#/FONT>

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in