Consumentenbond voorspelt reclameoerwoud op tv


De Consumentenbond is bezorgd. 'Het loslaten van het principe om reclame in blokken uit te zenden, samen met het loslaten van de 20-minutenregel en de mogelijkheid van nieuwe advertentietechnieken (denk aan split-screen) zal leiden tot een sterk vercommercialiseerde televisiecultuur', schrijft de bond in een brief aan minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap Maria van der Hoeven, zo meldt het Financieele Dagblad.
Naast meer reclame wil eurocommissaris Viviane Reding ook productplaatsing onder bepaalde voorwaarden (niet bij nieuws- of kinderprogramma's) toestaan. Productplaatsing is het laten zien van merkproducten in programma's. Op dit moment heeft elk land zijn eigen regels. De richtlijn schept volgens Reding duidelijkheid over wat wel en wat niet mag. Zo moet voordat het programma begint duidelijk worden gemaakt dat er productplaatsing aan de orde is.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSDe Consumentenbond ziet daar niets in. 'De gedachte dat de consument voldoende geïnformeerd is als productplaatsing wordt gemeld bij het begin van een programma getuigt in een tijd van zappen van onvoldoende realiteitsbesef', schrijft de bond aan Vander Hoeven.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid