Overslaan en naar de inhoud gaan

Cannes Lions: Zilver en 2 brons in FIlm voor Nederland

Wieden+Kennedy Amsterdam heeft vanavond zilver en brons gewonnen in de categorie Film tijdens het reclamefestival is Cannes. DDB sloot…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Wieden+Kennedy won zilver voor de campagne ‘Can’t drink/Liar/Brain’ voor Coca-Cola en brons voor de ‘New world of coke’ in de subcategorie ‘other screens’. Opvallend was dit jaar dat de categorie Film voor het eerst was opengesteld voor filmproducties voor internet, mobiel, andere schermen en geintegreerde filmcampagnes. Dit resulteerde in 2 Film Grand Prix, een unicum in de historie van het reclamefestival. Een Grand Prix ging naar Fallon Londen voor Cadbury ‘Gorilla’ en de ander naar McCann World Group San Francisco voor de Xbox ‘Halo 3’ video game’, een omvangrijke geintegreerde online campagne met indrukwekkend filmmateriaal.

related partner content for mobile comes here

Juryvoorzitter Craig Davis toonde zich tevreden over het werk: ‘Film is back in a big way. Internet en film blijken geen gescheiden werelden, maar het is wel appels met peren vergelijken. Het is een verschil tussen push en pull. We hebben gepionierd dit jaar, met als resultaat dat we vonden dat we twee Grand Prix moesten uitreiken. Als we een van beiden hadden gekozen, zouden we een van de cases tekort hebben gedaan. Het is een festival, dus goed werk moet worden gevierd. Een Grand Prix is een statement en we wilden mensen die met een briljant leuke, gewaagde film bezig zijn niet ontmoedigen en evenmin wilden we mensen die met een grote gedachte met een grote online productie bezig zijn het gevoel geven dat het alleen maar om een enkelvoudig filmpje gaat.’

De keuze voor ‘Gorilla’ was niet vanzelfsprekend omdat er vooraf veel was gediscussieerd over de relevantie van een drummende Gorilla voor een chocoladereep. In de jury was er echter weinig discussie over. Davis: ‘Het is werk met lef. In de categorie verval je al snel in de valkuilen ervan. ‘Gorilla’ daagt alle conventies uit en zegt eigenlijk gewoon dat chocola om plezier gaat. Iedereen die de film ziet moet lachen en als je hem vaker hebt gezien, zit je gewoon klaar om mee te drummen.’
Halo 3 werd geroemd om zijn diepte, inzicht en inlevingsvermogen in de doelgroep van gamers. Bovendien was het werk waar iedereen volgens het Nederlandse jurylid Aad Kuijper (Alfred) kippenvel van krijgt. ‘Je wordt er niet vrolijk van omdat het over een toekomstige oorlog gaat, maar het is zo goed en zo mooi.’

Volgens Kuijper was er voor Nederland niet meer uit te halen. ‘Je krijgt een lijst waarop de gegeven punten te zien zijn. Het is bijna onmogelijk om van iets dat bijna onderaan stond, een winnaar te maken. Centraal Beheer doet het op eigen kracht, net als het werk van Coca-Cola. Het Nederlandse werk was niet goed genoeg, wie het winnende werk ziet zal dat erkennen. We moeten hiervan leren.’

Advertising Agency of the Year werd:
BBDO New York
AlmappBBDO
DDB Londen

Network of the Year
BBDO
DDB
Saatchi&Saatchi

Palme D'or (beste productiemaatschappij)
MJZ

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in