Overslaan en naar de inhoud gaan

Britse en Amerikaanse jongeren waarschuwen Nederlandse jongeren: Ga stemmen!

Don’t fuck up
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Vijf Nederlandse jonge creatieven hebben een filmpje gemaakt om leeftijdsgenoten te motiveren op 15 maart te gaan stemmen. Ze vragen jongeren uit het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde staten hoe zij naar stemmen kijken na Brexit en Trump. Hun boodschap: Don’t Fuck Up. (verkloot het niet).

related partner content for mobile comes here

De 5 jonge creatieven verantwoordelijk voor het project zijn Thom Schrama (assistent-fotograaf), Joost van der Schoot (art director), Annelie Rubingh (projectmanager), Tristen Mackenzie (retoucher) en Marten Meijboom (copywriter). Editor is

en fotograaf  stelde zijn studio beschikbaar.

stelde zijn studio beschikbaar.

stelde zijn studio beschikbaar.

 

Er mogen in Nederland op 15 maart bijna 4 miljoen jongeren tussen de 18 en 30 jaar stemmen. Dit komt neer op bijna een derde van de totale Nederlandse kiezers. Daarmee hebben Nederlandse jongeren in potentie veel macht in handen.

The younger people didn’t want Brexit,' zegt een Brits meisje in de film.

‘I think young people could have prevented Trump,’ vult een Amerikaanse leeftijdsgenoot aan. Deze aanname wordt bevestigd in een , die de voorkeur onder Amerikaanse millennials vergeleek met de daadwerkelijke opkomst tijdens de verkiezingen.

Massih Hutak, onder andere bekend van zijn open brief over stemmen aan Nederlandse jongeren leende zijn stem om de boodschap in het Nederlands samen te vatten: Dit zijn onze generatiegenoten uit Engeland en Amerika. En je hoort van hen wat er gebeurt als we niet gaan stemmen. Dus wees geen sukkel en ga stemmen op 15 maart.’

Facebook-event

Naast het filmpje hebben de initiatiefnemers ook een waar Nederlandse jongeren kunnen beloven te stemmen door op ‘aanwezig’ te drukken. Tevens willen de jongeren het event gebruiken als informatief platform rondom de verkiezingen.

Andere initiatieven

Project ‘Don’t Fuck Up’ is niet het eerste initiatief om jongeren naar de stembus te krijgen. Sinds begin 2017 is Tim Hofman met al bezig jongeren te helpen zich politiek te oriënteren. Ook werd onlangs het platform gelanceerd met uitgebreide informatie over stemmen en het politieke proces.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in