Overslaan en naar de inhoud gaan

Bol.com begint online tweedehandsboekenwinkel

Bol.com gaat met ingang van vandaag naast nieuwe boeken ook tweedehands boeken aanbieden. De onlinewinkel heeft overeenkomsten gesloten met…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

gaat met ingang van vandaag naast nieuwe boeken ook tweedehands boeken aanbieden. De onlinewinkel heeft overeenkomsten gesloten met diverse aanbieders van tweedehands boeken. Ook particulieren kunnen via Bol.com eigen gebruikte boeken verkopen.

related partner content for mobile comes here

Het tweedehands aanbod zal volledig geïntegreerd worden met dat van nieuwe boeken. De consument die een boektitel zoekt en vindt kan op het eerste scherm kiezen voor een nieuw of een gebruikt exemplaar. Het zoeken, bestellen en kopen van een tweedehands boek is volgens Bol.com 'nu net zo gemakkelijk als de aanschaf van een nieuw boek'.

Bol.com denkt met deze stap een revolutie te ontketenen in de traditionele tweedehands boekenmarkt.

Failliet
En dat is natuurlijk de ene kant van de medaille... De andere:
Afgelopen zaterdag (en de zaterdag daarvoor, moet ik bekennen) kwam ik met een tas vol prachtige tweedehands boeken thuis, gekocht in een boekenwinkel die failliet is gegaan omdat de zaak niet meer rendabel was. Boeken met 75 procent korting. (Zo kocht ik de eerste druk van Simone de Beauvoirs America Day by Day voor 5 euro!).
Op MolBlog stond al het verhaal dat het slecht gaat met De Slegte vanwege de onlineboekverkopen.

Bol.com gaat zich breed in de markt bewegen: vooralsnog komen alle boeken die voorzien zijn van een ISBN-nummer (v.a. 1969) in aanmerking, studieboeken incluis. 'Daarbij hebben we ruimte voor bijzondere boeken en speciale edities, zoals jonge eerste drukken en gesigneerde exemplaren', aldus managing director Daniel Ropers.

Long Tail
Volgens de baas van Bol.com is dit initiatief een voorbeeld van de Long Tail: 'Bijna elke titel uit ons enorme boekenaanbod wordt bij Bol.com daadwerkelijk minimaal één keer per jaar verkocht. En dat is uniek in Nederland. Het laat zien dat klanten voor bol.com kiezen als zij op zoek zijn naar boeken buiten het geijkte aanbod bestsellers. En dit brede aanbod wordt door de uitbreiding met tweedehands boeken alleen maar breder. Voorwaarde voor succes is wel dat je winkel of je distributiekanaal groot genoeg is. Wij denken dat we dat punt bereikt hebben, en voegen daarmee een nieuwe dimensie toe aan de Nederlandse boekenmarkt.'

Bol.com denkt ongeveer een jaar nodig te hebben om tot een 'volwassen' omzet in tweedehands boeken te komen. Ropers: 'Al zou het wel eens sneller kunnen gaan. Zeker als we straks ook niches gaan bedienen als de studieboekenmarkt, waar traditioneel een enorme omzet wordt gemaakt na de zomer.'

Tweedehands boeken zijn ook een goed alternatief voor het kopen van nieuwe boeken met de vaste boekenprijs. Want uit onderzoek van Stichting Marktonderzoek Boekenvak in samenwerking met Onderzoeksbureau GfK blijkt dat consumenten die boeken te duur vinden.

Zeker 58 procent van de mensen die wel eens een boek kopen vindt de boekenprijs 'tamelijk hoog' te vinden, 9 procent vindt het 'erg hoog' en nog eens 31 procent vindt de prijs 'niet hoog, maar ook niet laag'.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in