Overslaan en naar de inhoud gaan

Big-Data, snelle-data, waardevolle-data

Ze noemen het ‘the new oil’ en ‘the currency of the web’. Ik heb het over Data, Big Data. Onze wereld produceert iedere dag 15…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Ze noemen het ‘the new oil’ en ‘the currency of the web’. Ik heb het over Data, Big Data. Onze wereld produceert iedere dag 15 PetaByte aan nieuwe data. Een petabyte is duizend terabyte en een terabyte staat weer voor duizend gigabyte. Per minuut worden er 600 blogs gepubliceerd en 34.000 tweets verzonden. 90% van de wereldwijde data is in de laatste 2 jaar gecreëerd en de voorspelling is dat dit zich elke twee jaar zal blijven verdubbelen. Via je Bonuskaart, mobile telefoons, openbare veiligheidscamera’s, IP-adressen, maar ook Facebook en twitter; elke stap die je zet wordt vastgelegd. Maar wat kunnen we hiermee? Wat zijn hier de mogelijkheden van en waar liggen de grenzen?

related partner content for mobile comes here

De basis van de wetenschap is data. Al eeuwen voeden feiten en statistieken de grondslag van redenering; basis of reasoning. Academici en onderzoekers halen hier allerlei waarheden uit die zicht vertalen in wetten en theorieën, die andere wetenschappers weer gebruiken om berekeningen, voorspellingen en beslissingen te maken.

Waardevolle data
Met data op zichzelf kun je niet zo veel. Zoals Einstein heeft gezegd “niet alles wat je meet heeft waarde”. Bij een spel waar doelsaldo je uiteindelijke plaats in de final bepaalt, heeft bijvoorbeeld het meten van balbezit weinig nut. Echter, voor de trainer kan deze informatie wel weer relevant zijn om het spel en gedrag te kunnen analyseren om nieuwe strategieën te bepalen. Feiten en statistieken worden pas interessant als we het in een context plaatsen. Een databank aan locaties wordt pas interessant als je het koppelt aan een kaart en er een navigatietool mee bouwt, die je stap voor stap op de plaats van bestemming kan brengen. Statistieken van het weer worden pas relevant als je ze gaat analyseren en er patronen en signalen uit kan halen waarmee er voorspellingen van het toekomstige weer of bijvoorbeeld natuurrampen mee gemaakt kan worden. Door informatie te managen kun je het structureren, analyseren en vergelijken en het zodoende omzetten naar waardevolle data.

Het grootste deel van de data bestaat uit gegevens over consumenten. Door het toegenomen gebruik van diensten als Facebook en Twitter, maar ook in de digitalisering van de samenleving, laten consumenten bewust of onbewust sporen achter op internet. Voor de marketeer is deze digitale vingerafdruk van de consument goud waard. Om de klant centraal te kunnen stellen moet je de klant kennen. Data geeft je inzicht in de klant. Alle kennis die je van je klanten kan verzamelen, kan je helpen je klanten persoonlijker benaderen. Zo kan je je als merk veel meer gedragen als een persoon/vriend en makkelijker inspelen op de behoeftes van de klant. Via de bonuskaart kan bijvoorbeeld de Albert Hein het gedrag van zijn klanten inzien en gerichte aanbiedingen doen. Zo bleek uit onderzoek van een Britse supermarkt keten dat mannen die luiers kochten ook vaak bier kochten, waarschijnlijk omdat ze geen tijd meer hadden om naar de Pub te gaan. Met die kennis heeft de supermarkt een speciale combinatiekortingactie voor ‘pas-geboren’ papa’s.

Maar het gaat ook wel eens mis. Een Amerikaanse supermarktketen gebruikt bijvoorbeeld informatie uit twitter om hun klanten te adviseren. Zo posten een vriendin van een klant op twitter “I love salt”, waarschijnlijk na het nuttigen van een heerlijk gekookt eitje met veel zout. Het automatische systeem van de keten ving dit op en stuurde haar klant het een mailtje in de trend van “It’s Kate’s birthday next week, she just posted about SALT, want to purchase this action thriller starring Angelina Jolie for her?” Het is dus wel belangrijk dat de data juist wordt geïnterpreteerd.

Direct reageren
Een andere bijkomstigheid van de snel groeiende digitale wereld, is dat de data real-life gestreamd kan worden. Hoewel historische data handig kan zijn voor het analyseren van retrospectieve informatie, is in mijn optiek voor veel bedrijven het analyseren van real-time data veel bruikbaarder. Real-time data brengt je in het nu. Als bedrijf heb je beschikking tot live-informatie waar je ook direct op kan reageren. Een retail bedrijf wil direct na de lancering weten hoe hun nieuwste product bevalt. Ziekenhuizen en artsen moeten direct kunnen inspelen op epidemie uitbraken of natuurrampen. Banken moeten op de hoogte zijn van politieke en economische situaties om de beste investeringsbeslissingen te kunnen maken. Logistieke bedrijven moet weten of er blokkades op de weg zijn die de infrastructuur van hun transport kunnen belemmeren. Zo kan ik nog wel even door gaan, maar een ding is duidelijk: Live-data is cruciaal voor levende organisaties in een levende wereld.

Het juiste verhaal
In de snelgroeiende digitale wereld van vandaag kan de explosie aan data alleen maar grensverleggend en baanbrekend zijn. Elk dynamisch bedrijf die in de samenleving staat zal hier gebruik van moeten maken om relevantie toe te voegen. Er zijn tools genoeg om de data op te pakken en te organiseren. Het is aan de bedrijven om daarmee het juiste verhaal te vertellen die de data betekenis en meerwaarde geeft.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in