Glamour Marketing: Like My Brand


De goodiebag werd gevuld en als wederdienst konden de Lieke van Lexmonds en Annemarie van Gaals van deze wereld de merken liken op hun facebook pagina of twitteraccount. Een glamourous marketingniemendalletje of een vernuftig nieuw concept dat we in de smiezen moeten houden? Nadat ik het openingspraatje had verzorgd, kon ik ongegeneerd een kijkje nemen bij dit hebberige onderonsje van de rich and famous. En mijn oordeel: I liked it!
Volgens Fred Reichheld is er slechts een vraag die kan vertellen hoe succesvol een merk nu is en in de nabije toekomst zal zijn. Het betreft deze ogenschijnlijk simpele edoch ultieme vraag: in hoeverre, bent u geneigd om dit merk aan te bevelen bij een vriend of collega. (0-10). Wanneer iemand deze vraag beantwoord met een 9 of een 10, betreft het een superpromoter, en een groot aantal super promotors staat garant voor florerende winstcijfers.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSGerenommeerde bedrijven als Philips en Toyota, gooiden hun complete rapportagesysteem op de schop om vervolgens hun key-performance te focussen op het instrument van deze Net Promoter Score. Een instrument dat nog steeds aan populariteit lijkt te winnen, begrijpelijk, want promotors en of ambassadeurs passen in de nieuwe wereld van de marketeer, waarin het steeds zinlozer wordt vanaf grote hoogte je boodschap op te dringen aan murw geslagen consumenten.
Vrouwen
Op zoek naar Super Promoters kom je al snel terecht in het vakgebied van Miss Marketing, want vrouwen zijn twintig keer meer geneigd zijn dan mannen om een product aan te bevelen of af te raden bij anderen. Dat is op zich niet vreemd gezien het feit dat vrouwen op een dag gemiddeld drie keer meer woorden spreken dan mannen. Logischerwijs is er meer woordruimte om te spreken over klant/ productervaringen, Maar er is meer: het vrouwelijke hormoon oestrogeen heeft een positieve invloed op het geheugen van vrouwen en werkt als een soort neurotransmitter om herinneringen een emotionele waardering te geven.“Walking down memory lane” kan daarom voor veel vrouwen een soort driedimensionale herbeleving zijn die het voor de meeste mannen niet is. Proef op de som: Hoeveel mannen ken jij die graag fotoboeken kijken op een druilerige zondagmiddag? Wanneer je je een product/dienst intenser herinnert zul je eerder geneigd zijn om de ervaring te delen met anderen.
Vrouwen zijn dus fijne ambassadeurs, en in het negatieve geval gevreesde criticasters. Het wordt nog fijner wanneer deze ambassadeurs bereik en impact hebben. Toen Kate Hudson en Gwen Stefani, hun peuters vervoerden in een Bugaboo Bee, had dat meer positieve invloed op de sales, dan toen ik dat deed. Dus eigenlijk moet de ultieme vraag van Frank vooraf gegaan worden met een impact check…. Hoeveel mensen vinden jouw mening belangrijk?
Een slimme marketeer combineert bovenstaande zaken, promotors zijn goed voor mijn business en vrouwen zijn goede promotors.. Dus vrouwen zijn goed voor mijn business. Invloedrijke vrouwen zijn het beste voor mijn business. Tot deze slotsom kwamen de eigenaren van het bedrijf Goodiebag Girl, toen zij besloten het Like my Brand Event naar Nederland te halen. In de Harbour Club zetten 17 organisaties hun beste beentje voor om een plek op de Facebook pagina of Twitter account van de aanwezige power ladies te veroveren en dat resulteerde in een bewogen avond met opmerkelijke resultaten.
Sex en superfoods
Het was een kakofonie van merken, Rianne S met haar subtiele sexspeeltjes, de tandarts Lassus met een porseleinen oplossing voor een gebrekkig gebit, Philips met een nieuwe reinigingstool en de Vitamine Store met shotjes superfoods. Het was fascinerend om te zien dat al deze powerladies met interesse de speeddatesessie bezochten en welwillend waren om de verkoopverhalen van de merken te horen en te delen. Het enige minpuntje was dat niet alle merken er klaar voor waren om oog in oog te staan met deze high potential promotors. Een aantal brandmanagers kwam niet verder dan een uit-het-hoofdgeleerde productintroductie, maar vooral uit onverwachte hoek werden er aangrijpende verhalen vertelt, interessante quizzes gehouden en verassende tips gegeven. Zo deed de tandarts, die zijn complete praktijk naar de Harbourclub had gesleept uitstekende zaken.
De theorie achter Like My Brand zit geramd, maar ook in de praktijk blijft het concept overeind. Een slim event, van drie slimme zakenvrouwen, iets om als marketeer te blijven volgen. Juist als je zelf niet helemaal in de categorie glamour valt ( je bent een pensioenverzekeraar of doet aan autoreparaties) is het bij dit soort aangelegenheden goed toeven. Maar succes is alleen dan gegarandeerd als je de kracht van storytelling kan toepassen, 1 op1 en oog in oog met de oestrogenen van deze superpromoters
Zo ga je van de ultimate question naar het ultimate event.
Mabel Nummerdor,
Auteur Miss Marketing
@missmarketing">@MissMMarketing
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid