'Autofabrikanten slecht in SEO'


Sites van autofabrikanten blijken niet tot nauwelijks te vinden zijn via zoekmachines. Als consumenten zoeken op zoektermen als 'auto', 'nieuwe auto' of 'auto kopen' komen de websites van de grote autofabrikanten niet voor in de organische Google-zoekresultaten.
Dat blijkt uit onderzoek van Lipperhey, een online dienst die websites analyseert en beoordeelt op onder andere vindbaarheid.
Bij de websiteanalyse op zoektermen als 'stationwagon', 'hatchback' of 'sedan' blijkt dat het grootste deel van de autofabrikanten ook deze voor de hand liggende zoektermen niet gebruikt voor zoekmachineoptimalisatie.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSSeat neemt de vijfde positie in de organische Google-zoekresultaten op het woord ‘stationwagon’.
Op basis van speciaal ontwikkelde software analyseert Lipperhey online en realtime een site op meer dan 180 punten en beoordeelt deze op ruim 35 onderwerpen. Voor dit onderzoek zijn 49 websites van autofabrikanten beoordeeld.
Peugeot eindigt op de eerste plaats, de onderzoeker geeft dit automerk een 8 als het gaat om techniek. De SEO Score bedraagt 82, waar Lancia bijvoorbeeld 17 scoort. Lotus staat op de laatste plaats (49) met een 3,4 in techniek en een SEO Score van 28.
Op twee staat Honda.nl, daarna volgt Lexus.nl (3), Dodge.nl (4), Toyota.nl (5), Chrysler.nl (6), Jeep.nl (7), Dacia.nl (8), Mercedes-benz.com (9) en imp.porsche.com(10).
Naast Lotuscars.nl scoren Mini.nl (48), Lancia.nl (47), Smart.com (46), CadillacEurope.com (45), Citroen.nl (44), Ford.nl (43), Caterhamcars.nl (42) en Skoda.nl het slechtst (41).
Veel autofabrikanten maken volop gebruik van Flash wat de vindbaarheid niet ten goede komt, aldus de onderzoekers. In Flash gebouwde sites zijn nog steeds moeilijk te indexeren door de bekende zoekmachines. Vooral de duurdere automerken als Ferrari, Lotus, Jaguar en Mini scoren laag in beide onderzoeken.
Lipperhey baseert zijn analyse onder meer op richtlijnen van zoekmachines als Google, Yahoo! en Microsoft, het World Wide Web Consortium (W3C), SEOmoz, overheden, vakpublicaties en eigen bronnen.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid