Crisismarketing volgens Crispin, Porter & Bogusky


Onlangs vroeg ik Steven Erich van het Amerikaanse bureau Crispin, Porter & Bogusky, naar zijn 'recept' voor marketing in crisistijd.
Zijn antwoord: 'Never let a good crisis go to waste! Zet in op een aantal kleinere ideeën, in plaats van je te richten op 1 groot en duur idee. Want succes is "random". Zo verlaag je de druk, de kosten en verklein je het risico dat het misgaat.'
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSCrispin, Porter & Bogusky passen deze methode onder meer toe op Burger King. En dat leverde een flink aantal geslaagde acties op, zoals Subservient Chicken en recent de grote Whopper Sacrifice-actie op Facebook.
Acties die nauwelijks iets kosten, maar dat valt niet op, aldus Erich: 'Consumenten weten niet het verschil tussen grote en kleine ideeën en hoeveel ze kosten.'
Volgens hem moet marketing verwerkt worden in de hele ervaring: 'Het moet in het product zijn gebakken. Het moet inspireren. Merken moeten zulke mooie content creëren dat consumenten niet zonder kunnen. Het momentum telt hierbij. Kijk naar de consument, de markt en reageer snel.'
'Het merk staat altijd centraal in zo'n multiple strategie. Je kunt geen eenduidige boodschap meer zenden, in een normaal gesprek gebeurt dat ook niet. Je zegt steeds iets nieuws, net iets anders, benadert mensen steeds op een andere manier. zo creëer je engagement.'
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid