Overslaan en naar de inhoud gaan

AH gaat meer 'targeten' in marketingaanpak

Na de massamediale, nationale benadering van de afgelopen drie jaar gaat Albert Heijn de komende tijd een veel gedifferentieerder…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat zegt directeur commercie Sander van der Laan in een interview in Adformatie. ‘De komende jaren zullen we ons veel gedifferentieerder, veel lokaler, veel doelgroepspecifieker gaan manifesteren. We blijven wel een grootwinkelbedrijf, maar zullen meer gaan targeten’, aldus Van der Laan.
Die gewijzigde strategie houdt verband met de veranderende bevolkingssamenstelling. ‘Zo groeit het aantal een- en tweepersoons huishoudens al jaren, maar nu worden de oudere een- en tweepersoons huishoudens relatief belangrijker dan de jongere. Daar moet je iets mee gaan doen. Een eenpersoons huishouden van 65 jaar wil nu eenmaal een andere kant-en-klaar maaltijd dan een van 21 jaar. Daarnaast neemt natuurlijk het aantal tweede en derde generatie allochtonen toe. Maar allochtonen zijn geen doelgroep. Een Surinamer is heel wat anders dan een Antilliaan. Dus je moet zeer gedifferentieerd te werk gaan. Wat ze in Amsterdam willen, willen ze in een willekeurig dorp op de Veluwe waarschijnlijk niet.’

related partner content for mobile comes here

Dat deze targeting-aanpak juist nu aan belang wint, is het gevolg van de prijzenoorlog die de laatste jaren woedde. Van der Laan: ‘Als je in je basisdoelgroepen wordt aangevallen en aan het verliezen bent, kun je beter eerst zorgen dat je op dat vlak stabiliseert. Dat begint nu te werken, onze basisbusiness laat weer een gezonde autonome groei zien, dus wordt het tijd om weer over doelgroepen na te denken. We zijn daarom bezig met een allochtonenaanpak, met daarin een aantal stromingen, en we kijken naar specifieke behoeftes als gezondheid, of convenience.’
Overigens betekent de vorige week aangekondigde prijsverlaging niet dat AH-boodschappen alleen maar goedkoper worden. Volgens Van der Laan gaan de komende tijd ook prijzen omhoog.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in